عصر بازار

استاد اقتصاد :

انحلال بانک‌های ناتراز یکی از موتورهای خلق نقدینگی را خاموش می‌کند

عصر اعتبار- استاد اقتصاد گفت: انحلال بانک‌‌های ناتراز تصمیمی عقلایی است که یکی از موتور‌های خلق نقدینگی را خاموش می‌کند.

انحلال بانک‌های ناتراز یکی از موتورهای خلق نقدینگی را خاموش می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، منصوری بیدکانی، استاد اقتصاد دانشگاه مشهد گفت: توجه ویژه به شاخص‌های سلامت سیستم بانکی به دلیل نقش برجسته آن‌ها در ایجاد تورم یکی از مهم‌ترین وظایف سیستم‌های نظارتی، پژوهشگران اقتصادی و اصحاب رسانه‌ است و در شرایط کنونی که اغلب اقتصاددانان بر این باورند که عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران حجم نقدینگی است اغماض از موتور‌های ایجاد نقدینگی خطایی نا بخشودنی است و فقدان سیاست‌های مناسب و نبود اقدام قاطع دراین وضعیت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به جای بگذارد

    وی ادامه داد: در اقتصاد شاخصی با نام کفایت سرمایه داریم که در حقیقت شاخص هشدار ورشکستگی بانک‌ها است و در کشور ما هم آئین نامه‌ای تحت همین عنوان داریم حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری 8 درصد تعیین شده است و می‌توان گفت بین 4 تا 8 درصد قابل تحمل است.

    این استاد اقتصاد افزود: اگر شما یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید متوجه می‌شوید که کفایت سرمایه برخی بانک‌ها بسیار پایین‌تر از استاندارد است.

    استاد اقتصاد و بانکداری دانشگاه مشهد اذعان کرد: همچنین اصلاح دیگری در ادبیات بانکی به نام ناترازی داریم یعنی عدم تقارن رشد بدهی و رشد دارایی یعنی نسبت نقدینگی مشکل دارد و باید از بانک مرکزی پول بگیرد.

    منصوری بیدکانی ادامه داد: در شرایطی که حضرت آقا امسال را سال کنترل تورم نام‌گذاری کرده‌اند و معلوم است این یک چشم انداز است و شعار نیست، دولت و بانک مرکزی اقدام بسیار خوبی با نام انحلال بانک‌های ناتراز  را در دستور کار قرار داده‌اند. چرا؟ چون بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور حاصل ناترازی بانک‌های خصوصی است.

    استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه افزود: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به مالک دستور می‌دهند که در تصمیمات و اقدامات خود آن را برگزین که خیرش به عموم می‌رسد. این تصمیم عقلایی و البته اقتصادی سال‌ها پیش باید گرفته می‌شد که موتور‌های ایجاد نقدینگی را خاموش می‌کرد.

    وی اذعان داشت: این تصمیم هم یک کار بومی نیست بلکه یک استراتژی اقتصادی است بیش از 60 درصد بانک‌های تجاری ایالات متحده آمریکا از سال 1921 تا امروز ناپدید شده‌اند! این تصمیم در بلندمدت اثر مطلوبی بر تورم خواهد گذاشت هر چند در کوتاه مدت هم مطلوب است.

    منصوری بیدکانی گفت: پس از انحلال مثلا بانک الف تعهد سپرده‌ها به بانک دیگری مانند ب منتقل می‌شوند و مزیت در این است که، چون بانک دوم سپرده دارد شاخص نااطمینانی اجتماعی و اعتماد هم اوضاعش بدتر نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی