عصر بازار

مالیات بر عایدی باعث کاهش تقاضای سوداگرانه می‌شود

عصر اعتبار- نماینده مردم نطنز در مجلس گفت: اعمال مالیات بر عایدی، باعث کاهش تقاضای سوداگرانه می‌شود و در مجموع به کاهش سطح قیمت‌ها می‌انجامد.

مالیات بر عایدی باعث کاهش تقاضای سوداگرانه می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ رحمت‌اله فیروزی پوربادی؛ نماینده مردم نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس درباره تاثیر قانون مالیات بر سوداگری گفت: مجلس با بررسی و تصویب طرح مالیات بر سوداگری یا همان مالیات بر عایدی سرمایه، در نظر دارد با اعمال مالیات ضمن حمایت از تولید و سرمایه گذاری مولد و با هدف جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت‌ها، انگیزه سوداگری در بازار را از بین ببرد یا کاهش دهد.

    وی در ادامه اضافه کرد: با این روش زمینه سوادگری واسطه گران که همواره از نبود قانون مرتبط سوء استفاده کرده‌اند، برچیده خواهد شد. دلیل آن هم این است که شناسایی آنان برای سیستم‌های مالیاتی و نظارتی تبعاتی به مراتب بیشتر از عایدی آنان از محل دلالی خواهد داشت و با توجه به شفافیتی که به وجود خواهد آمد، به‌مرور دیگراین بازار‌ها هیچ جذابیتی برای کسانی که بدون زحمت به دنبال درآمد‌های آنچنانی هستند، نخواهد داشت.

    نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با عوامل بازدارنده برای فعالان در این حوزه چنین توضیح داد: خرید ارز، خودرو، مسکن و یا سکه به منظور کسب درآمد از منابع اطلاعاتی به حساب می‌آید که می‌توان توسط آن‌ها برای پرداخت یارانه و یا قطع آن استفاده کرد. البته این نکته را هم باید مورد توجه داشت که خرید برای رفع نیاز وارد این مقوله نمی‌شود و جایی برای نگرانی مردم از این حیث وجود ندارد.

    این عضو کمیسیون عمران در ادامه تاکید کرد: تجربه جهانی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد و همه فعالیت‌های دلالی را که به تولید ربطی ندارد تحت نظارت و رصد قرار می‌دهد و جلوی اینکه یک کالا چندین‌بار دست‌به‌دست شود و مورد معامله قرار بگیرد را می‌گیرد.

    فیروزی پوربادی در این رابطه افزود: التهابات بازار امکان برنامه­‌ریزی و تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی می‌گیرد و بعضاً ضرر‌های جبران ناپذیری از این طریق به تولیدکنندگان وارد می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین ابزار دولت برای مدیریت و کنترل این نوسانات و التهابات، استفاده از نظام مالیاتی کارا است. در واقع اعمال مالیات بر عایدی، باعث کاهش تقاضای سوداگرانه می‌شود و در مجموع به کاهش سطح قیمت‌ها می‌انجامد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو