عصر بازار

کنترل سوداگری و عدالت مالیاتی مزایای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

عصر اعتبار- با نگاه کلی به شرایط اقتصادی کشور، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه که اخیرا توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده، ضروری است.

کنترل سوداگری و عدالت مالیاتی مزایای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ ایرج ندیمی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه گفت: صحبت درباره مالیات بر عایدی سرمایه از روز اول با اهدافی همچون محدود کردن فعالیت‌های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی همراه بود و مزایایی مانند کنترل سوداگری، افزایش پایه‌های مالیاتی و بهبود عدالت مالیاتی برای آن شمرده می‌شد.

    وی در ادامه اضافه کرد: همانطور که اشاره شد؛ کنترل سوداگری، افزایش هزینه فعالیت‌های غیرمولد همچون سفته بازی و سوداگری در بازار املاک، ارز، سکه و ... از اهداف تصویب این طرح در مجلس بوده است، اما نکاتی در این خصوص وجود دارد که در کنار کار دولت و مجلس در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

    نماینده سابق مجلس در رابطه با این نکات چنین توضیح داد: تصمیم‌سازی‌های کمیسیون اقتصادی یا صحن مجلس دو مطلب را درباره مالیات‌ها را مورد غفلت قرار داده، ابتدا میزان مالیات و کارآیی آن در رابطه با زندگی مردم است که باید مشخص شود. موضوع دیگر هم قیاس نشدن با دیگر کشور‌ها است، زیرا در این شرایط باید تمام ابعاد زندگی را مورد توجه قرار داد.

    وی در ادامه اضافه کرد: اخذ مالیات برعایدی سرمایه زمانی به اهداف درست خود خواهد رسید که نهادی از امتیاز معافیت مالیاتی برخوردار نباشد، زیرا ضرر این کار تنها به دلیل معافیت فوق نیست، ده‌ها فرصت مانند دریافت پروژه‌های سود آور برای آنان فراهم می‌شود که حتی در صورت پرداخت مالیات از این رو که در شرایط برابر با دیگر فعالان اقتصادی قرار ندارند، تاثیر مثبت چندانی به همراه نخواهد داشت.

    این کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: نگاه کلی به شرایط اقتصادی کشور مالیات را به خصوص بر عایدی سرمایه که اخیرا توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است، ضروری می‌داند، ولی باید علاوه بر استفاده علم و فن دنیا در این خصوص، از مشخصات مختص به خود هم بهره‌مند باشیم تا بتوان با درست اجرا کردن این قانون به نتیجه امیدبخشی در خصوص رفع مشکلات سوداگری دست پیدا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی