عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی ایران:

اعتمادسازی دولت می‌تواند به کنترل بازار ارز و سکه کمک کند

عصر اعتبار- عضو اتاق ایران گفت: مردم برای سرمایه‌گذاری و تغییر مسیر از بازار سیاه ارز و سکه به بخش مولد، نیاز به اعتمادسازی از سوی دولت دارند.

اعتمادسازی دولت می‌تواند به کنترل بازار ارز و سکه کمک کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، حسین طوسی، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه دربازار ارز و طلا، گفت: این طرح در ابتدای راه نباید طوری اجرا شود که مردم آن را طرح مالیات بر تورم بدانند. بنابراین طرح یاد شده نیاز به تدوین و ارائه جزئیاتی دارد تا افزایش قیمت در اثر تورم به منزله سود حاصله از کالا محسوب نشود. در این صورت مردم هم در عین شفافیت وارد روند سرمایه‌گذاری و تمکین به قانون خواهند شد.

    وی افزود: تدوین و اجرای این قبیل طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که جنبه تنبیهی پیدا نکند و در واقع با اعتمادسازی و استقبال مردم برای سرمایه‌گذاری مواجه شود. بی‌تردید اگر طرح مذکور در آغاز راه به مسیر دیگری برود نه تنها در خودِ طرح مشکل ایجاد خواهد شد، بلکه ممکن است به بازارهای دیگر هم صدمه بزند.

    عضو اتاق بازرگانی ایران به بحث سرمایه‌گذاری مردم در بورس اشاره کرد و گفت: همواره تاکید شده که سرمایه‌های سرگردان مردم به بازار سیاه ارز، سکه و خودرو نرود؛ بر این اساس متولیان امر، سرمایه‌گذاری در بورس را به عنوان جایگزین بازارسیاه پیشنهاد دادند؛ اما سرمایه‌گذاری در بورس هم در دولت قبل با مسایل مختلفی روبرو شد و در نهایت بسیاری از افراد نابلد، سرمایه های خود را در بورس از دست دادند و به ناچار دوباره به بازار ارز و سکه روی آوردند.

    وی تصریح کرد: اگر هدف اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کنترل بازار ارز و سکه باشد، باز هم اما و اگرهای فراوانی در آن وجود دارد. تفاوت معامله ارز و سکه با معاملات خودرو و مسکن در این است که هیچ برگه رسمی و مدرک مالیاتی در خرید و فروش ارز و سکه رد و بدل می شود و همین موضوع شناسایی معامله‌گران و حتی مقدار مورد معامله را هم نامشخص می‌کند. در نتیجه مقدار معامله‌ای در اختیار قانونگذار نیست تا طبق آن مالیاتی برای کالا تعیین کند.

    عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: بهتر است سیاست‌گذاران، برای اجرای طرح مالیات بر سوداگری از فعالان اقتصادی به عنوان افرادی که سرمایه و زندگی خود را در تولید سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مشورت و همفکری بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو