عصر بازار

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران عنوان کرد:

اصلاح نظام کارمزد اقدامی رو به جلو برای صنعت بانکداری

عصر اعتبار- عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اصلاح نظام کارمزد‌ها اقدامی رو به جلو برای صنعت بانکداری است.

اصلاح نظام کارمزد اقدامی رو به جلو برای صنعت بانکداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، عباس آرگون؛ نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران  بیان کرد: بانک‌ها در ایران باید به سمتی حرکت کنند که به سودآوری برسند یعنی بانک‌ها فعالیت‌های جانبی نداشته باشند، بلکه بتوانند از محل خدمات، درآمد به دست آورند تا هزینه‌های خود را پوشش دهند و به عنوان یک بنگاه اقتصادی سود دهی داشته باشند.

    وی افزود: بانک‌ها باید در ازای خدمات کارمزد کسب کنند، اما باید خدمات با کیفیت ارائه دهند تا رضایت‌مندی مشتریان را جلب کنند، ولی بانک‌ها در جهت حمایت از مردم کارمزد‌های پایینی دریافت می‌کنند به همین دلیل سودآوری ندارند و برای جبران این درآمد به حوزه‌هایی مثل بنگاهداری و سرمایه‌گذاری در مسکن وارد می‌شوند.

    آرگون با بیان اینکه وظیفه اصلی بانک بنگاهداری نیست، گفت: وظیفه اصلی بانک جذب منابع و تخصیص بهینه آن به بخش‌‎های مختلف اقتصادی به عنوان تامین کننده است. بانک‌ها باید عمدتا بنگاه‌های کوچک و متوسط را تامین مالی کنند، تا بنگاه‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه حرکت و خود را از این طریق تامین مالی کنند، بنابراین باید این اصلاح‌ها در نظام بانکداری صورت بگیرد.

    نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تاکید کرد: عملیات و خدمات بانکی باید به نحوی باشد که درآمد و هزینه‌های مورد نیاز را پوشش دهد تا بانک به سودآوری برسد و از عملیات غیر بانکی و تبدیل شدن به بنگاه‌دار خارج شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که با اصلاح نظام کارمزد‌ها بنگاه‌داری بانک‌ها کمرنگ می‌شود؟ بیان کرد: محدودیت‌های بین المللی باعث کمتر شدن منبع درآمدی بانک‌ها می‌شود، ولی اصلاح نظام کارمزد‌ها اقدامی رو به جلو برای صنعت بانکداری است و هر چه ما بتوانیم سیستم بانکداری کشور خودمان را با سایر نقاط دنیا انطباق دهیم روند توسعه را در پیش گرفته‌ایم.

    آرگون تصریح کرد: در برخی حوزه‌ها برای نظام بانکداری محدودیت‌هایی وجود دارد، اما در بعضی موارد مانند کارمزد امکان اصلاح وجود دارد بنابراین باید بهره‌وری را بالا ببریم. مخصوصا در حوزه بانک باید بهره‌وری داشته باشیم تا بتوانیم بهای تمام شده پول را کاهش دهیم و با نرخ‌های مناسب‌تری به متقاضیان تسهیلات دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی