عصر بازار

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق :

امکان انتقال منابع دیناری ایران در عراق فراهم شد

عصر اعتبار- دبیر اتاق مشترک ایران و عراق خاطر نشان کرد: امکان انتقال منابع ارزی دیناری ایران در عراق عراق فراهم شده است. در دوره اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فدرال رزرو آمریکا شرایطی در نظر گرفت که ایران نتواند دینار خود را در عراق تبدیل به دلار کند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرد؛ اما در جریان مذاکرات دو کشور عراق و آمریکا در نهایت توافق کلی حاصل و مقرر شد که ایران از بخشی از منابع ارزی خود برای واردات کالاهای غیر تحریمی از اقصی نقاط دنیا استفاده کند.

امکان انتقال منابع دیناری ایران در عراق فراهم شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگها خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، جهانبخش سنجابی با بیان اینکه عراق پس از دریافت معافیت تحریمی از سوی فدرال رزرو آمریکا در فاز نخست با پرداخت 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به ایران موافقت کرد، گفت: امکان انتقال منابع ارزی دیناری ایران در عراق فراهم شده است. در دوره اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فدرال رزرو آمریکا شرایطی در نظر گرفت که ایران نتواند دینار خود را در عراق تبدیل به دلار کند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرد؛ اما در جریان مذاکرات دو کشور عراق و آمریکا در نهایت توافق کلی حاصل و مقرر شد که ایران از بخشی از منابع ارزی خود برای واردات کالاهای غیر تحریمی از اقصی نقاط دنیا استفاده کند.

    وی طلب ایران از عراق در حوزه نیرو را حدود 8 میلیارد دلار دانست و تصریح کرد: طلب ایران از عراق بیشتر از این عددها است و اگر این میزان منابع ارزی در اختیار ایران قرار بگیرد؛ اثرات مثبتی در بازار ارز خواهد گذاشت و بخشی از تقاضای موجود در بازار پاسخ داده می‌شود؛ به عبارت دیگر نیازهای کاذب در بازار غیررسمی را کنترل و امکان تامین ارز برای واردکنندگان کالا را تسهیل می‌کند و اثرات مثبت آن در ثبات و کاهش نرخ ارز را در هفته‌های آینده مشاهده خواهیم کرد. همچنین گشایش‌های ارزی امکان تامین مایحتاج کالاهای غیرتحریمی که شمول آن کم نیست را فراهم می‌کند کالاهایی اعم از دارو، نهاده‌های دامی و ماشین‌آلات تبدیلی که در صنایع غذایی استفاده می‌شوند.

    به گفته سنجابی ؛ عراق در یک مقطع روزانه 100 میلیون دلار ارز به بازار رسمی ترزیق می‌کرد اما عراقی‌ها در تعامل با آمریکا میزان عرضه ارز را کاهش دادند از این‌رو تقاضا برای ارز در کشورشان بالا رفت و شاهد نوسان‌ در بازار ارز بودیم اما با دستور نخست وزیر این کشور میزان عرضه افزایش پیدا کرد. عراقی‌ها تلاش دارند انضباط مالی را در کشورشان مستقر کند و از آنجایی‌که پرداخت‌ها در این کشور بر مبنای ای‌کش است محدودیت‌ها نتوانست مانع جدی ایجاد کند.

    دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که تجربه نشان داده است که تجارت در ایام محرم و اربعین به عراق کم می‌شود پیش بینی شما از روند تجارت در سال جاری در این مقطع زمانی چیست؟ گفت: وقتی نوسان‌های تجارت دو کشور را در 15 اخیر بررسی می‌کنیم می‌بینیم که همواره در نیمه دوم سال تجارت نسبت به نیمه اول سال رشد می‌کند. دلایل مختلفی در این میان مطرح است از جمله محدودیت‌های فصلی مواد غذایی و محصولات کشاورزی برداشته می‌شود و همچنین عمده تعطیلات نوروز و رکود کاری در نیمه اول شمسی است و محرم و ایام متناسب با آن و اربعین نیز تجارت را کم می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه دوره فرود در تجارت با عراق را پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: در فروردین سال جاری میزان صادرات به عراق کاهشی شد اما روند تجاری در اردیبهشت به ثبات رسید و  رشد در تجارت را تجربه کردیم و آمار گمرک نیز این گفته را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد این رشد تا دهه اول محرم خواهیم داشت و در ماه محرم با افت 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.

    سنجابی درپایان بیان کرد: باتوجه به حجم درآمدهای نفتی عراق و از آنجایی‌که تفاوت محسوسی در فضای تولیدی و صنعتی این کشور شکل نگرفت به نظر می‌رسد شاهد رشد تجارت ایران به این کشور باشیم هرچند درصدی از رشد ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو