عصر بازار

حذف صفر از واحد پول ملی شاید وقتی دیگر

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی در مورد چرایی معطل ماندن موضوع حذف صفر از پول ملی گفت: حذف صفر زمانی انجام می‌شود که کشور به یک ثبات اقتصادی رسیده و ریشه‌های تورم حذف شده باشد و بدانیم کشور درگیر تورم‌های بالا نخواهد شد.

حذف صفر از واحد پول ملی شاید وقتی دیگر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تصمیم‌گیری برای تغییر واحد پول کشور و بی عملی در این زمینه با بیان اینکه موضوع تغییر پول واحد ملی به تومان یک‌بار در هیئت دولت سابق مصوب شد، گفت: قرار بود یک صفر از ریال حذف شود و پول ملی تومان باشد. البته همان زمان هم بحث‌های مختلفی در خصوص تعدادی از صفرها مطرح شد؛ اما هیچ‌گاه اجرایی نشد.

    وی با ابراز مخالفت برای حذف صفر از واحد پول ملی در شرایط کنونی اظهار کرد: حذف صفر زمانی انجام می‌شود که کشور به یک ثبات اقتصادی می‌رسد، ریشه‌های تورم حذف شده است و می‌دانیم کشور درگیر تورم‌های بالا نخواهد بود.

    این کارشناس مسائل اقتصادی اشاره کرد: وقتی در دنیا کشوری درگیر ابر تورم می‌شود یا چند سال پی‌درپی تورم‌های بالا اتفاق می‌افتد؛ اما سپس به یک آرامشی می‌رسد و مطمئن خواهند بود این تورم‌های بالا باز نخواهد گشت، چند صفر از واحد پولی خود را حذف می‌کنند تا در گفتار و محاسبات یک راحتی اتفاق بیفتد.

    وی با تصریح بر اینکه در نگاه مردم ریال حذف شده است، گفت: مردم عمدتاً بسته به کاری که دارند، تومان را اعلام می‌کنند و حتی در محاسبات کلان دستگاه‌ها هم از تومان استفاده می‌شود که برای نمونه می‌توان به آمارها اشاره کرد که نقدینگی را چند هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند و ریال استفاده نمی‌شود؛ اما در نوشتارهای برخی نهادها و سازمان‌ها به ریال اعلام می‌شود که از جمله آنها بودجه است.

    شقاقی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر برای حذف صفر از واحد پول ملی گفت: کشورهایی همچون آرژانتین، آلمان و ترکیه اقدام به این کار کرده‌اند. این کشورها در بازه‌ای از زمان درگیر ابر تورم بودند؛ اما بعد از مدتی که به آرامش و سکون رسیدند، صفر را حذف کردند.

    وی درعین‌حال با یادآوری این موضوع که حذف صفر ارتباطی به تورم ندارد، اظهار کرد: باید این ذهنیت را خارج کنیم که با حذف صفر از واحد پول ملی، تورم کاهش خواهد یافت یا آرامش اقتصادی اتفاق می‌افتد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو