عصر بازار

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تا ۱۵ درصد افزایش داد

عصر اعتبار- بانک مرکزی ترکیه در اولین اجلاس خود پس‌از انتخاب رئیس جدید، مسیر حرکت خود را پس‌از سال‌ها سیاست‌های آسان پولی تغییر داد و نرخ بهره را تا ۱۵ درصد بالا برد.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تا ۱۵ درصد افزایش داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را 650 واحد در روز پنجشنبه افزایش داد و به 15 درصد رساند. این بانک برخلاف سیاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد این روند صعودی ادامه خواهد داشت.‌ این اقدام ارزش لیر را به‌شدت پایین آورد.

    بانک مرکزی ترکیه در اولین اجلاس خود پس‌از انتخاب رئیس جدید، مسیر حرکت خود را پس‌از سال‌ها سیاست‌های آسان پولی تغییر داد. نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه در 2021 علی‌رغم افزایش تورم، طی یک هفته از 19 درصد تا 8.5 درصد پایین آمده بود.

    تحلیلگران عقیده دارند این اقدام نشان می‌دهد حفیظه غایه ارکان، رئیس بانک مرکزی ترکیه تحت نظارت اردوغان، فضای محدودی برای مقابله با تورم دارد. نظرسنجی رویترز از اقتصاددان‌ها افزایش نرخ بهره تا 21 درصد را نشان می‌داد.

    نیم‌ساعت پس‌از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه که برای اولین‌بار از اوایل 2021 صورت می‌گرفت، سقوط ارزش لیر آغاز شد، به‌طوری‌که چند ساعت بعد به پایین‌ترین رقم یعنی 24.80 دربرابر دلار رسید. این رقم 5 درصد پایین‌تر از ارزش لیر در روز چهارشنبه بود.

    کمیته سیاست بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد روند سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی به‌صورت تدریجی ادامه پیدا می‌کند تا تحول قابل‌توجهی در دورنمای تورم بدست آید.

    این کمیته در اظهاراتی تندتر نسبت‌به یک ماه گذشته اعلام کرد هدف مهار تورم و کنترل سقوط ارزش لیر است.

    تورم سالیانه در ترکیه در اکتبر سال گذشته میلادی به بیش‌از 85 درصد یعنی بالاترین رقم طی 24 سال گذشته رسیده بود و در ماه مه 40 درصد اعلام شد.

    طبق گفته یکی از مقامات ارشد ترکیه، هدف از افزایش نرخ بهره جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر بازار بوده و سیاست‌های پولی سخت‌تر خواهند شد. وی اضافه کرد این اقدامات ادامه خواهند داشت.

    اردوغان سیاست کاهش نرخ بهره را طی 2 سال گذشته در پیش گرفته بود که باعث بحران ارزی در اواخر 2021 شد و قیمت‌ها را به‌شدت بالا برد. علی‌رغم تلاش بانک مرکزی ترکیه در مقابله با تقاضا برای ارز خارجی با استفاده از ذخایر خود، ارزش لیر 44 درصد در 2021 و 30 درصد در سال گذشته میلادی کاهش یافت.

    اردوغان پس‌از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه گذشته اعلام کرد آماده عقب‌نشینی از سیاست اقتصادی خود است و در همین راستا سیمسک را که بسیار در نزد بازار معتبر است به‌عنوان وزیر دارایی و ارکان را به‌عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب کرد. ارکان یکی از بانکداران سابق وال‌استریت است.

    وی هفته گذشته با تأیید اقدامات سیمسک، مجوز افزایش نرخ بهره ر صادر کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی