عصر بازار

چشم‌انداز رشد تولید و سرمایه‌گذاری روشن است

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس آمار شاهد رشد چشمگیری در بخش تولید، صنعت و سرمایه گذاری بودیم که همچنان باید تداوم داشته باشد.

چشم‌انداز رشد تولید و سرمایه‌گذاری روشن است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ مهراد عباد، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آمار بانک مرکزی از رشد تولید ناخالص داخلی در سال نخست دولت سیزدهم، اظهار کرد: با توجه به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، می‌توان رشد و افزایش خوبی را در حوزه‌های مختلف از جمله تولید، صنعت، معدن، ساختمان و همچنین سرمایه‌گذاری مشاهده کرد. معتقدم اگر این میزان رشد به‌صورت متوازن صورت گیرد و با سیاست گذاری‌های لازم در تمامی بخش‌ها ایجاد شود، می‌توان به رشد بیشتر اقتصادی در آینده بسیار امیدوارتر بود. هر چند طبق همین آمار نیز در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و تولید اتفاقات خوبی رقم خورده است.

    وی یکی از دلایل رشد در بخش سرمایه‌گذاری را مربوط به ساماندهی و تثبیت بازار ارز و سکه دانست و گفت: بخشی از جامعه ما بنا به دلایل مختلف از جمله سیاست‌های تثبیت بازار به جای سرمایه گذاری در ارز و سکه که به واقع بازارمطلوبی محسوب نمی‌شود، وارد بورس شدند که همین میزان محدود نیز توانست در رشد سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش صنعت با رشد بسیار خوبی همراه بود که دلیل آن هم ایجاد و احداث صنایع جدید و به تبع آن افزایش تولید بود. البته هنوز مشکلاتی در بخش صنعت وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

    این فعال اقتصادی به نقش سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی در رشد تولید اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که بانک مرکزی می‌تواند به عنوان متولی مورد توجه قرار دهد، بحث تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه است. بی تردید هر توقفی در روال تخصیص ارز، ثبت سفارش یا تمدید آن مشکل‌ساز است و می‌تواند درروند رشد اقتصادی در بخش تولید و صنعت تاثیرگذار باشد. این بخش مستلزم روال تخصیص ارز به‌صورت هوشمند است تا مشخص شود ما براساس اولویت و رتبه بندی در کشور، به چه کالا‌هایی و به چه میزان برای واردات نیاز داریم.

    عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون با سیاست‌های بانک مرکزی، دخالت افراد در تخصیص ارز کم شده و این روند در سامانه و به‌صورت هوشمند انجام می‌شود، ولی این اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز به اطلاعات جامع‌تری دارد.

    عباد چشم‌انداز رشد اقتصادی را با توجه به آمار اخیر روشن و مثبت دانست و گفت: برای رشد و توسعه نیاز به ثبات اقتصادی و تعاملات جهانی داریم که خوشبختانه در ماه‌های اخیر این تعاملات بین المللی به ویژه در دیپلماسی منطقه‌ای از سوی بانک مرکزی بهبود یافته است. ضمن اینکه از سرگیری روابط بین المللی با برخی کشور‌ها از جمله عربستان و مطرح شدن موضوع برجام هم توانسته بسیاری در این رشد داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی