عصر بازار

شرایط باز پس‌گیری املاک مسکونی تحت تملک بانک‌ها اعلام شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی شرایط استرداد املاک مسکونی تملیک شده توسط بانک‌ها را تشریح و اعلام کرد: املاک مسکونی یاد شده در صورت ارایه درخواست کتبی مالکان قبلی و موافقت بانک تحت شرایطی به آنها واگذار می شود.

شرایط باز پس‌گیری املاک مسکونی تحت تملک بانک‌ها اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی ضمن ابلاغ دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری به شبکه بانکی شرایط استرداد املاک تملک شده بانک‌ها را تشریح کرد.

    بانک مرکزی در این دستورالعمل با هدف مساعدت به افرادی که ملک مسکونی آن‌ها به تملک شبکه بانکی کشور درآمده، موافقت کرده تا املاک مسکونی یاد شده در صورت ارایه درخواست کتبی مالکان قبلی و موافقت بانک تحت شرایطی که در ادامه آمده به آنها واگذار می شود.

    طبق این دستورالعمل، املاکی که تا قبل از 13 بهمن 1401 به تملک بانک درآمده‌اند، باید حداکثر درخواست خود را تا 13 مردادماه سال 1402 برای اقاله ملک به بانک ارائه دهند اما املاکی که تاریخ تنظیم سند انتقال آنها به بانک بعد از 13 بهمن 1401 است، یک سال برای ارائه درخواست کتبی، مراحل قانونی و تامین وجه مالک قبلی آنها زمان تعیین شده است.

    بر اساس ماده 11 دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری به شبکه بانکی، شرایط استرداد املاک تملیک شده بانک‌ها عبارت است از:

    چنانچه ملک مسکونی در ازای مطالبات موسسه اعتباری ناشی از اعطا/ایجاد تسهیلات و تعهدات تملک شده است، موسسه اعتباری مجاز است در صورت ارایه درخواست کتبی مالک قبلی، ملک مسکونی را در چارچوب شرایط ذیل، در قالب اقاله به وی مسترد نماید:

    ارزش روز ملک مسکونی حداکثر معادل یکصد میلیارد ریال باشد.
    مالک قبلی در زمان ارائه‌ی درخواست فاقد ملک مسکونی دیگری باشد.
    چنانچه ملک مسکونی در فرایند تشریفات مزایده قرار داشته باشد، مزایده به اعلام برنده منتهی نشده باشد.
    مالک قبلی یا تسهیلات گیرنده ای که ملک مسکونی تملک شده وثیقه تسهیلات دریافتی توسط وی بوده، تمامی بدهی خود مشتمل بر مجموع مانده اصل و سود تسهیلات تادیه نشده ای که در ازای آن، ملک مسکونی به تملک موسسه اعتباری درآمده و وجه التزام تأخیر تأدیه ی دین متعلقه مطابق مصوبات شورای پول و اعتبار، تا تاریخ واگذاری ملک تملک شده و سایر هزینه های به روز شده به تشخیص موسسه اعتباری که موسسه اعتباری براساس اسناد و مدارک مثبته، برای تملک نگهداری و استرداد ملک مزبو متحمل شده است را حداکثر ظرف مهلت سی روز از تاریخ اعلام مبلغ بدهی توسط موسسه اعتباری به وی، نقدا و دفعتاً واحده به موسسه اعتباری پرداخت نماید.
    تمامی دعاوی مطروحه از سوی مالک قبلی یا تسهیلات گیرنده ای که ملک مسکونی تملک شده وثیقه تسهیلات دریافتی توسط وی بوده، علیه موسسه اعتباری در خصوص تسهیلات مربوط یا ملک مسکونی تملک شده، مختومه گردد. همچنین مالک قبلی همزمان با واگذاری ملک مسکونی به وی باید نسبت به تنظیم سند رسمی صلح دعاوی در آتی نسبت به ملک مسکونی مذکور و تسهیلات مربوط به نفع موسسه اعتباری، اقدام و نسخه ای از ان را به همراه سایر مدارک و مستندات مربوط به موسسه اعتباری ارائه نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو