عصر بازار

بانک مرکزی باید استقلال و اختیارات کافی داشته باشد

عصر اعتبار- رئیس اتاق ایران و روسیه گفت: توسعه روابط و حضور در اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاثیر بسزایی بر افزایش تجارت خارجی دارد.

بانک مرکزی باید استقلال و اختیارات کافی داشته باشد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به دیپلماسی منطقه‌ای و دستاورد‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در سفر‌های اخیر خود گفت: به طور حتم توسعه روابط با سایر کشور‌ها و حضور در اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که با هدف تسهیل تجارت شکل گرفته اند، می‌تواند تاثیر بسزایی بر افزایش تجارت خارجی کشور داشته باشد. قطعا هر چه روابط دو و چند جانبه ما با سایر کشور‌ها در چهارچوب تامین منافع ملی بهبود یابد می‌توان انتظار داشت فضای اقتصادی کشور نیز در مسیر مطلوب‌تری قرار گیرد و مولفه‌های مرتبط با آن نیز بهبود یابد.

    وی با اشاره به ایجاد ثبات در بازار ارز ادامه داد: هر چند در ماه‌های اخیر شاهد کنترل و ثبات در بازار ارز هستیم، اما در نهایت با وجود نرخ ارز چندگانه نمی‌توان انتظار ثبات ارزی را داشت. این موضوع مشکلات بسیاری را برای صادر کنندگان به همراه داشته که مهمترین آن‌ها عدم امکان رفع تعهدات ارزی، عدم امکان برنامه ریزی بلند برای تجارت و عدم امکان رقابت با سایر رقبا در بازار‌های هدف است.


    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به لزوم ایجاد همکاری با بانک‌های خارجی اشاره کرد و افزود: مطمئنا هر عاملی که بتواند روابط و مبادلات پولی ایران با سایر کشور‌های جهان را تسهیل کند مورد استقبال فعالان بخش خصوصی قرار می‌گیرد که تاسیس شعبه بانک VTB روسیه در ایران نیز در این راستا قرار دارد. فقط نکته مهم این است که در تدوین فرآیند‌های اجرایی باید بیشتر به منافع حاصل از این اقدام در فضای تجارت خارجی کشور توجه شود تا در واقع تعریف منافع ویژه و خاص برای سیستم بانکی؛ به گونه‌ای رفتار شود تا منافع ملی فدای منافع بخشی و سازمانی نشود.

    تیزهوش تابان درباره افزایش اختیارات و استقلال بانک مرکزی هم تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مورد نیاز برای بانک مرکزی استقلال عمل و داشتن اختیارات لازم است که در بیشتر کشور‌های جهان نیز به چشم می‌خورد.

    وی ادامه داد: البته این موضوع در ایران تا حدی پیچیده شده و نمی‌توان بانک مرکزی را مستقل از سایر نهاد‌های حکومتی دانست، اما اگر چنین تدبیری اندیشیده شود و بانک مرکزی نیز به درستی برنامه ریزی کند و پاسخگوی سیاست‌های تدوینی خود باشد، به طور حتم می‌تواند تبعات مطلوبی را برای فضای اقتصادی کشور به همراه داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی