عصر بازار

بدهی دولت ایتالیا رکورد زد

عصر اعتبار- داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی ایتالیا نشان می‌دهد که بدهی دولت این کشور در ۵ ماه اول سال جاری میلادی نزدیک به ۵ میلیارد یورو (۵.۶ میلیارد دلار) افزایش یافته و در ماه می رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

بدهی دولت ایتالیا رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی ایتالیا نشان می‌دهد که بدهی دولت این کشور در 5 ماه اول سال جاری میلادی نزدیک به 5 میلیارد یورو (5.6 میلیارد دلار) افزایش یافته و در ماه می رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.
    به گفته بانک مرکزی ایتالیا، بدهی دولت این کشور پس از عبور از مرز 2.8 تریلیون یورو در آوریل در ماه مه به 2.816 تریلیون یورو (3.1 تریلیون دلار) رسید.

    بر اساس داده‌های این بانک، بدهی دولت ایتالیا نسبت به ماه قبل 4.8 میلیارد یورو (5.3 میلیارد دلار) افزایش یافته است.

    ماسیمیلیانو دونا، رئیس اتحادیه ملی مصرف کنندگان ایتالیا، در این باره گفت: یک رکورد تاریخی دیگر! با توجه به افزایش مداوم نرخ بهره که منجر به افزایش بار بدهی عمومی می‌شود...، این برای کشور ما یک فاجعه بزرگ است.

    ایتالیا پس از یونان بدهکارترین کشور منطقه یورو و یکی از بدهکارترین کشورهای جهان است.

    به گفته رئیس اتحادیه ملی مصرف کنندگان ایتالیا، سطح استقراض دولت این کشور معادل 47.862 یورو (53.729 دلار) برای هر شهروند یا حدود 107.500 یورو (120.667 دلار) برای هر خانواده است.

    دونا در ادامه گفت: در حالی که بدهی عمومی از کنترل خارج شده است، کاهش مالیات غیرممکن است. ما باید ساختار آن را با کمک به خانوارهای کم درآمد و با افزایش مالیات‌ (دارایی‌های) بادآورده تغییر دهیم.

    نسبت بدهی ایتالیا به تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در دوران اوج همه‌گیری کرونا در سال 2020 به بالاترین حد خود یعنی حدود 155 درصد رسید.

    با توجه به آمار رسمی یورواستات، اقتصاد ایتالیا از آن زمان تا کنون تا حدودی بهبود یافته است، اما این نسبت همچنان یکی از بالاترین ارقام در اتحادیه اروپا است. نسبت بدهی به تولید این کشور در سه ماهه آخر سال 2022، 144 درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی