عصر بازار

حذف قیمت گذاری آیفون آمریکایی با دلار تلگرامی

عصر اعتبار- بر اساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان، محصولات عرضه شده از طریق رویه واردات از محل صادرات خود با نرخ ارز اسکناس سامانه سنای بانک مرکزی قیمت گذاری خواهند شد.

حذف قیمت گذاری آیفون آمریکایی با دلار تلگرامی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در مکاتبه با وزرات صمت اعلام کرد، عطف به نامه مورخ 1402/03/10 در خصوص مبنای نرخ ارز حاصل از صادرات در محاسبه قیمت تلفن همراه تبلت و لپ تاپ به آگاهی می رساند:بر اساس ابلاغیه  مورخ 1398/07/22 وزیر وقت صنعت معدن و تجارت و رئیس مجمع عمومی این سازمان، پرونده های وارداتی که کالای آن با روشهای گوناگون از قبیل بدون انتقال ارز (در زمان وجاهت قانونی) واردات در مقابل صادرات و یا از منابع مالی شرکتها در خارج از کشور وارد شده و امکان ارایه اسناد مربوط به خرید ارز وجود ندارد نرخ ارز اسکناس سنا در روز ترخیص کالا ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. 
    بدیهی است کلیه شرکتهای وارد کننده بایستی با رعایت سایر موارد مندرج در ضوابط قیمت گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها و دستورالعمل های صادره در این خصوص اقدام نموده و نسبت به درج قیمت در سامانه 124 اقدام نماید.

    لازم به ذکر است، پیش از این با انفعال زیرمجموعه‌های وزارت صمت کالاهای آماده به مصرفی از جمله آیفونهای آمریکایی که از طریق واردات در برابر صادرات خود وارد کشور شده بودند به نوعی از شمول قیمت‌گذاری مستثنی محسوب شده و ظاهرا نظارتی بر آنها وجود نداشت.

    به این ترتیب عملا کالایی که براساس این رویه وارداتی به دست مصرف‌کننده می‌رسید با ارز بازار آزاد (نرخ تلگرامی دلار) قیمت‌گذاری می‌شد. حالا با این ابلاغیه سازمان حمایت باید منتظر تبعات مالیاتی و تعریف جرائم مختلف برای متخلفانی بود که با دلار بازار قاچاق اقدام به قیمت گذاری تلفن همراه از برندی مثل آیفون کرده بودند.

    در واقع بعد از اینکه تامین ارز این اقلام از سامانه نیما کنار گذاشته شد، واردات آن از طریق رویه واردات از طریق صادرات خود انجام می‌شد. با توجه به آنکه مبنایی برای قیمت گذاری این اقلام وجود نداشت همگام با جهش قیمت ارز در بازار ازاد در سال گذشته قیمت این محصولات تا 100 میلیون تومان نیز افزایش یافته بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی