عصر بازار

اعتبارسنجی دقیق مشتریان با اجرای قانون جدید چک

عصر اعتبار- رئیس اتاق ایران و آفریقا گفت: با اجرای قانون جدید چک و استفاده از چک‌های الکترونیک بسیاری از مشکلات اعتبارسنجی مشتریان حل می‌شود.

اعتبارسنجی دقیق مشتریان با اجرای قانون جدید چک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا در خصوص استفاده از چک الکترونیک گفت: استفاده از چک الکترونیک در معاملات از چند جهت، تاثیر بسیار خوبی داشته است؛ هر چند که هنوز باید از سوی بانک مرکزی محدودیت‌ها و سخت گیری‌هایی در روند صدور چک برای افراد حقیقی و حقوقی اعمال شود. در واقع چک باید برای افرادی صادر شود که به‌طور کامل و جامع اعتبارسنجی شده اند و شرایط استفاده از چک را دارا باشند.


    وی چک را یک سند معتبر قانونی خواند گفت: متاسفانه اعتبار چک‌های قدیمی بنا به دلایل مختلفی تا حد زیادی زیر سوال رفته و ارزش قبل را ندارند، چراکه فرایند اعتبارسنجی در صدور دسته چک برای افراد، چندان جدی گرفته نمی‌شد. معتقدم چک باید بصورت پلکانی، 5 و 10 برگی و سپس تعداد بیشتر به متقاضیان و صاحبان چک داده شود. البته با اجرای قانون جدید چک و استفاده از چک‌های الکترونیک بسیاری از مشکلات قبلی حل خواهد شد.


    عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم فراگیر شدن چک التکرونیک در معاملات ادامه داد: همچنان معتقدم اعتبارسنجی، پاشنه آشیل چک الکترونیک است و بانک مرکزی باید بسیار جدی‌تر در این خصوص عمل کند. در واقع دلیلی ندارد چک برای همه صادر شود. چک باید دست افرادی باشد که عقبه مشخصی دارند و همواره با چک به‌صورت حرفه ای و سنجیده،  معامله و کار می‌کنند. چک ابزاری برای تعهد است و تعهد نیز یک سری اصول دارد که اگر رعایت نشود باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد.

     

    خروج از سایه دلار با پیمان‌های پولی


    برهمن به تاثیر پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه ایران با کشور‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ایجاد ارتباط دیپلماتیک و اقتصادی و همچنین حضور در پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه در هر نقطه‌ای از جهان اقدام، مثبت و خوبی است. به ویژه آنکه این پیمان‌ها در جهت دلارزدایی و شکستن اقتدار دلار فعالیت داشته باشند. ایران و بسیاری از کشور‌های دنیا به واسطه دلار مورد استثمار و استعمار قرار گرفته اند که این پیمان‌های منطقه‌ای و بین المللی می‌تواند کشور‌های تحریم شده را از زیر سایه سنگین دلار در عرصه تجارت جهانی خارج کند.


    این فعال اقتصادی به سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس نیز اشاره کرد و گفت: این قبیل سازمان‌های همکاری می‌توانند در دلارزدایی در عرصه تجارت بین المللی تاثیر زیادی داشته باشند. می‌توان با حضور فعال در این سازمان ها، زمینه صادرات و واردات و مبادلات ارزی بر پایه پول ملی را فراهم کرد. ایران ظرفیت‌های خوبی برای حضور در جمع کشور‌های بریکس دارد که یکی از همین ظرفیت‌ها، بحث انرژی است. خیلی از کشور‌های عضو بریکس نیازمند انرژی هستند و ما می‌توانیم با تکیه بر همین موضوع، مبادلات فی مابین با ارز ملی را با این کشورها در دستور کار قرار دهیم.


    برهمن با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر دولت و مسئولان کشور از بخش خصوصی گفت: من از دولت، مجلس، تمامی وزرا و مسئولان کشور درخواست می‌کنم بخش خصوصی را بیشتر به میدان بیاورند. تنها راه برون‌رفت ما از مشکلات داخلی و بین المللی، تولید و صادرات است که بخش خصوصی می‌تواند نقش بسزایی در این خصوص ایفا کند. در نتیجه دولت می‌تواند با هدایت، حمایت و نظارت از تمام توان بخش خصوصی در این شرایط بهره ببرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو