عصر بازار

رشد۱۷ درصدی صدور ضمانت نامه برای تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اشاره به افزایش ۱۷درصدی صدور ضمانت نامه در سال ۱۴۰۱ گفت:صدور ضمانت‌نامه‌های این صندوق با افزایش ۱۷درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۳هزار و ۷۰۴میلیارد ریال رسید.

رشد۱۷ درصدی صدور ضمانت نامه برای تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، البرز محمدی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اشاره به حمایت از تعاونی ها با صدور ضمانت نامه گفت: تعاون و تأثیر آن بر صادرات به عنوان حلقه مفقوده محسوب می‌شود. به عنوان مثال بازار کشورهای همسایه ظرفیت خوب صادراتی به حساب می‌آید ولی تعاونی‌ها سهم خوبی در صادرات به این کشورها ندارند و فقط یک و نیم درصد محصولات کشاورزی بخش تعاون صادر می‌شوند.

    وی افزود: اولین گام و اولین کار می‌تواند این باشد که در حوزه بازار کشورهای همسایه تحقیقاتی انجام شود و هرچند شاید این تحقیقات هزینه‌بر باشد ولی فرصت خوب سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.

    محمدی با اشاره به اینکه تعاونی های صادراتی هم از این پس در بحث تضامین مورد حمایت قرار می گیرند گفت: شرکت های تعاونی محدودیتی برای دریافت تسهیلات ندارند و می توانند از حمایت های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون برخوردار شوند.

    وی با اشاره به اینکه صندوق ما دولتی و در همین حال صندوق هزینه و فایده است گفت: انتظار داریم دولت از این صندوق حمایت کند تا بتوانیم حمایت های بیشتری از تعاونی ها داشته باشیم.

    *تضمین 100درصدی طرح های دانش بنیان تا سقف10 میلیارد ریال

    وی در این نشست ضمن تشریح عملکرد سال 1401این صندوق اظهار کرد: صدور ضمانت‌نامه‌های این صندوق 1401با افزایش 17درصدی نسبت به سال 1400 به 3هزار و 704میلیارد ریال رسید.

    وی افزود: ضمانت‌های صادره به تفکیک طرح 49.9 درصدی ایجادی‌، بهره‌برداری 17.6 و توسعه‌ای 32.5 است.همچنین ضمانت‌های صادره به تفکیک اقتصادی 56درصد خدمات، کشاورزی  40درصد و صنعت 42درصدی بوده است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: ضمانت‌های صادره به تفکیک درخواست  79درصد بخش تعاونی، 11درصد غیرحقوقی تعاونی و حقیقی حدود 48 درصد بوده است.

    وی، مهم‌ترین اقدامات این صندوق در سال 1401را صدور ضمانت‌نامه تا سقف 210میلیارد ریالٰ تضمین 100درصدی طرح‌های دانش‌بنیان تا سقف 10میلیارد ریال تضمین اصل و سود تسهیلات خُرد برای بانوان، کاهش 60درصدی کارمزد برای تعاونی‌ها و طراحی بسته ویژه برای تعاونی‌های صادرات‌محور عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی