عصر بازار

آزادسازی دارایی‌های ایران بازار ارز کره جنوبی را تکان داد

عصر اعتبار- خبر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بازار ارز این کشور را تحت تاثیر قرار داده و سرمایه گذاران نگران تاثیر منفی این انتقال سرمایه بر ارزش وون هستند.

آزادسازی دارایی‌های ایران بازار ارز کره جنوبی را تکان داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ارزش ارز کره جنوبی حدود 60 وون در برابر دلار آمریکا در ماه جاری میلادی کاهش یافته و به سطح 1300 وون رسیده است.

    تحلیلگران عقیده دارند کاهش اخیر ارزش وون ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصاد چین دارد. روند رشد اقتصاد چین آهسته شده و نشانه‌هایی از تورم منفی به چشم می‌خورد.

    این تحلیلگران همچنین می‌گویند قرارداد ایران و آمریکا در هفته گذشته برای آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تاثیر منفی این انتقال سرمایه بر بازار ارز سئول را افزایش داده است.

    پول ایران از 2018 به خاطر تحریم‌ها در بانک‌های کره باقی مانده بود و حالا سرمایه‌گذاران نگرانند خروج این پول به ارزش وون آسیب برساند.

    از طرف دیگر، اقتصاد پرچالش چین آسیب جدی‌تری به اقتصاد وابسته به تجارت کره می‌زند و بازار ارز آن را بی ثبات‌تر می‌کند.

    ارزش وون کره جنوبی در برابر دلار در روز دوشنبه برابر با 1330.9 بود، یعنی 56.3 وون کمتر از پایان ژوئیه.

    مبادله وون و دلار در ماه جاری میلادی به خاطر کاهش 10.5 درصدی صادرات چین در ژوئیه نسبت به سال گذشته میلادی آسیب دید و شاهد بیشترین کاهش طی سه سال گذشته بود.

    واردات چین هم 12.4 درصد در همین دوره کاهش یافته است.

    همچنین شاخص قیمت مصرف کننده در دومین اقتصاد بزرگ دنیا در ماه ژوئیه برای اولین بار طی دو سال گذشته پایین آمده و 0.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

    بانک شینهان پیش بینی می‌کند نرخ تبادل وون و دلار در این هفته در محدوده 1315 تا 1345 وون باقی بماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی