عصر بازار

کاهش قیمت کالاهای اساسی با آزادسازی منابع ارزی

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران می تواند تاثیر بسزایی در بازار به خصوص قیمت ارز و کاهش قیمت کالاهای اساسی داشته باشد.

کاهش قیمت کالاهای اساسی با آزادسازی منابع ارزی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم؛ موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان با اشاره به آزادسازی منابع ارزی ایران و تاثیر آن بر منابع ارزی و قیمت کالاهای اساسی اظهار داشت: آزادسازی این مبلغ را می توان اتفاق بزرگی خواند که تاثیر بسزایی در منابع ارزی کشور دارد، اما به شرطی که این مبلغ آزاد شده با برنامه‌ریزی و دقت نظر در بخش‌های مهم و تاثیرگذار صرف شود. در واقع ورود این منابع ارزی به سیستم کشور باید طوری هدایت شود تا در نهایت با نتایج مثبت و مشهود در بازار همراه باشد.

    وی با تاکید بر اینکه آزادسازی منابع ارزی ایران می تواند دست بانک مرکزی را از نظر حجم منابع ارزی بازتر کند گفت: این موضوع کمک بزرگی به منابع ارزی ماست، چراکه بانک مرکزی می تواند با منابع ارزی قبلی که در اختیار داشت به راحتی به مدیریت ارزی و پولی بپردازد و به قول معروف دست بانک مرکزی برای تخصیص ارز در بخش های مختلف باز شده است.

    آقایی به تاثیرات مثبت آزادسازی منابع ارزی ایران در بازار نیز اشاره کرد و گفت: این میزان از دلارهای آزاد شده که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، مطمئنا تاثیر فراوانی در تثبیت و کاهش قیمت ارز خواهد داشت و آرامش مطلوب و طولانی تری را در این حوزه برقرار خواهد کرد. همچنین می توان به بهبود وضعیت واردات و صادرات و همچنین رونق بخش مولد نیز امیدوار بود. از سوی دیگر اگر این منابع آزاد شده به درستی صرف امور مورد نیاز شود، به زودی شاهد تثبیت و کاهش قیمت کالاهای اساسی هم خواهیم بود.

    این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه حجم تجارت خارجی کشور به 200 میلیارد دلار رسیده، گفت: بطور کلی افزایش تراز تجاری ما نشاندهنده بهبود تعاملات و ارتباط مطلوب ایران با کشورهای منطقه است و قطعا نتایج خوبی در اقتصاد ما خواهد داشت. البته این میزان از حجم تجارت خارجی می تواند بیشتر هم باشد مشروط بر اینکه تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی هم بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان ادامه داد: به عنوان یکی از فعالان اقتصادی که در برخی کشورهای منطقه در حال فعالیت تجاری هستم، باید به این نکته اشاره کرد که ما می‌توانیم در صادرات کالاهایی نظیر پتروشیمی، مواد اولیه ساختمان، فولاد، آسفالت، ایجاد کارخانه سنگ، گردشگری، محصولات کشاورزی و کود شیمیایی و بخصوص خدمات فنی و مهندسی با ازبکستان همکاری گسترده‌ای داشته باشیم. ازبکستان بازار بسیار بزرگی دارد که طی این سال‌ها بخوبی از آن بهره‌مند نشده‌ایم و به همین دلیل می‌توان با برنامه‌ریزی درست و هدفمند وارد این بازار بزرگ شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو