عصر بازار

حباب قطعات مختلف سکه در حال کوچک شدن است

تبخیر سود صاحبان ربع سکه

عصر اعتبار- بررسی‌ها از روند معاملات ربع سکه طلا حاکی از آن است که قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازار ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۱۳ درصد رشد منفی را تجربه کرده است.

تبخیر سود صاحبان ربع سکه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که نرخ کالای مذکور در معاملات 12 ماه سال گذشته با رشد نجومی 163 درصدی از رقم 4 میلیون و 180هزار تومان در آخرین روز‌های اسفند 1400 به سطح قیمتی 11 میلیون تومانی در پایان اسفند 1401 رسیده بود.

     

    ربع سکه به دلیل مزایای معاملاتی خود نظیر نقد‌شوندگی آسان و قیمت کمتر نسبت به سایر اعضای خانواده سکه، معمولا نخستین انتخاب افراد جهت سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. در نتیجه در زمان تشدید انتظارات تورمی نیز بیشترین تقاضا برای این کالا ثبت می‌شود. به عقیده کارشناسان اقتصادی رشد نجومی این قطع از فلز طلا در سال گذشته نیز مستقیما در راستای افزایش چشمگیر تقاضا بوده که این امر از مقایسه ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار (نرخ حباب) نیز قابل تشخیص است.

    حال اما با افت سطح انتظارات تورمی و ثبات نسبی بازار در 5 ماه نخست سال جدید، نرخ این قطعه فلز گران‌بها نیز در حال جبران بخشی از رشد قیمت نجومی خود بوده و به همین جهت مدال طلای رالی کاهشی بازار‌ها را از آن خود کرده است. بر این اساس، هر قطعه از کالای مذکور در بازار روز گذشته با حدود 100 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 9 میلیون و 950 هزار تومان رسید.  بازار طلا از دیرباز تاکنون محل مهمی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رفته است. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بازار با خرید اشکال مختلفی از این فلز گران‌بها اقدام به تبدیل دارایی‌های خود می‌کنند.

    زیور‌آلات طلای دست دوم (بدون اجرت)، طلای آب شده، قطعات مختلف سکه، گواهی سکه، شمش و... از جمله اشکالی از فلز زرد است که توسط متقاضیان خریداری می‌شود. اما از آنجا که قطعات سنگین‌تر مانند نیم‌سکه، سکه‌تمام و شمش از قیمت‌های بالاتری برخوردارند و همچنین محدودیت‌هایی جهت خرید طلای آب شده از سوی دولت وضع شده است، ربع سکه را می‌توان از جمله محبوب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاران طلایی دانست، همین امر نیز سبب شده تا در بازار‌های نوسانی زودتر از سایر قطعات واکنش نشان داده و همچنین درصد حباب بالاتری نسبت به دیگر برادران خود داشته باشد. با بررسی نمودار مقایسه قیمت به حباب ربع سکه در 3 بازه زمانی اسفند 1400، اسفند 1401 و شهریور 1402 می‌توان رشد چشمگیر تقاضا و بزرگ شدن حباب این کالا سرمایه‌ای در بازار سال گذشته را به خوبی مشاهده کرد. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته که با بهبود برخی مسائل سیاسی- اقتصادی سطح انتظارات تورمی فعالان بازار کاهش یافته، حباب ربع سکه نیز در حال کوچک شدن است. با این حال رقم 4 میلیون و 434 هزار تومان (نرخ حباب کالای مذکور در بازار روز گذشته) همچنان حدود 44 درصد از قیمت کلی را تشکیل داده که این میزان حباب درصورت ادامه داشتن روند کاهشی بازار‌ها می‌تواند برای دارندگان فلز زرد مشکل‌ساز شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو