عصر بازار

۲۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری گرفتند

عصر اعتبار- معاون وزیرکار با اشاره به اینکه شاخص «نرخ تعدیل نیروی کار» در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۴درصد کاهش داشته است گفت:تعداد بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ از ۲۸۰هزار نفر به ۲۵۰هزار نفر در سال رسید.

۲۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری گرفتند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،یکی از تحلیل های بازار کار را از روی تعدیل نیرو می توان سنجید. زمانی که تعدیل نیرو کمتر صورت گیرد, به معنی این است که ماندگاری در شغل بیشتر و یا تعداد شغل ایجادی افزایش یافته است.

    آنطور که کریمی بیرانوند, معاون وزیرکار می گوید:«نرخ تعدیل نیروی کار» در سال 1401 نسبت به سال گذشته 4درصد کاهش داشته است.تعداد بیمه بیکاری در سال 1401 از 280هزار نفر به 250هزار نفر در سال رسید.

    محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ در یک برنامه تلویزیونی درباره چگونگی وضعیت اشتغال کشور گفت: در ارائه توضیح کلی درباره وضعیت اشتغال در دولت سیزدهم باید به اطلاعات مراجع آماری در حوزه بازار کار اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مراجع رسمی اعلام شاخص‌های بازار کار «مرکز آمار ایران» است که با پیمایش‌های فصلی و سالانه آمارهایی همچون نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی در اقشار مختلف همچون زنان، مردان، فارغ‌التحصیلان و… به تفکیک استان‌ها ارائه می‌دهد.

    وی یکی دیگر از مراجع آماری برای سنجش وضعیت بازار کار «بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی» و مرجع سوم هم «سامانه رصد ملی اشتغال» دانست و افزود: در دولت سیزدهم به منظور ارائه گزارش شفاف درباره تحقق وعده رئیس‌جمهور مبنی ایجاد سالانه یک میلیون شغل سامانه‌ای تأسیس شده و به صورت شفاف درباره مشاغل ایجاد شده در دولت سیزدهم به مردم گزارش ارائه می‌دهد.

    کریمی‌بیرانوند گفت: در سال 1401دولت سیزدهم موفق شد با همکاری همه نهادهای اجرایی و با همراهی بسیار خوب بخش خصوصی، کارفرمایان و همه عناصر مهم و سازنده بازار کار کمترین نرخ بیکاری در حداقل 2دهه اخیر را ثبت کرده و این نرخ را 9درصد برساند. همچنین این نرخ در بهار 1402نسبت به بهار 1401نرخ بیکاری کل حدود یک درصد کاهش پیدا کرد.افزایش اشتغال تمام‌وقت (44ساعت و بیشتر) با رسیدن به عدد 71درصد، افزایش 18درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

    معاون وزیر کار همچنین اضافه کرد: نرخ بیکاری زنان و جوانان 18تا 35سال در بهار 1402به عدد 14.8 تا 15.5 رسید که تقریباً یک درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

    وی تصریح کرد: یک آمار امیدبخش دیگر در این زمینه افزایش اشتغال تمام‌وقت (44ساعت و بیشتر) است. این شاخص با رسیدن به عدد 71درصد، افزایش 18درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نشان از پایداری اشتغال ایجاد شده در دولت سیزدهم است.

    کریمی‌بیرانوند در پاسخ به چرایی بالا بودن نرخ بیکاری زنان و فارغ‌التحصیلان نسبت به نرخ بیکاری کل کشور اظهار کرد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و زنان معمولاً 4 تا 5درصد از متوسط نرخ بیکاری کل کشور بالاتر است. تفاوت این نرخ نسبت به نرخ بیکاری کل در دولت‌های گذشته معمولاً به 6 یا 7درصد و بیشتر می‌رسید اما این آمار در دولت مستمراً کاهشی بوده است.

    وی افزود: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال از 27.7 درصد در سال 97 به 22.6 درصد در سال 1401 رسید. نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 سال از 19.6 درصد در سال 93 به 16.3 درصد در سال 1401 رسید. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از 18.3 در سال 97 به 12.9 درصد در سال 1401 و در بهار 1402 به 12.1 رسید. این آمارها بدین معنی است که شاخص‌ها در بازار کار که نشان کیفیت و مشاغل ایجاد شده دارد رو به بهبود است.

    معاون اشتغال وزیر کار یکی از چالش‌های سابقه دار بازار کار ایران نرخ مشارکت اقتصادی زنان عنوان و اضافه کرد: ایران نرخ مشارکت اقتصادی زنان در گزارش مرکز آمار ایران در بهار 1402نیز افزایشی بوده است.

    وی با اشاره به این‌که وقتی تعداد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در یک سال کاری افزایش پیدا کند اولاً نشان‌دهنده «رسمی‌شدن مشاغل غیررسمی» و ثانیاً نشان‌دهنده «پایداری مشاغل ایجاد شده» گفت: در سال 1401 سازمان تأمین اجتماعی 700 هزار نفر بیمه‌شده جدید داشته است که این رشد 10درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

    معاون وزیر کار همچنین افزود: یکی دیگر از شاخص‌هایی که برای بررسی وضعیت بازار کار باید مورد مورد توجه قرار گیرد «نرخ تعدیل نیروی کار» (یا بیمه بیکاری) است که این شاخص هم در سال 1401 نسبت به سال گذشته 4درصد کاهش داشته و از 280 هزار نفر به 250 هزار نفر رسیده است.

    بیرانوند در پاسخ به این سوال که آیا این این افزایش در مشاغل ایجاد شده برای زنان شامل مشاغل خانگی هم می‌شود، پاسخ داد: فقط بیمه‌شده‌های جدید حرف و مشاغل که مستقیماً صاحب شغل مستقل و خویش‌فرما هستند به علاوه «بیمه‌شدگان اجباری» (که شامل افرادی که به وسیله کارفرما خود بیمه می‌شوند، خواهد شد) در این ارزیابی‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

    وی متغیر سوم بررسی وضعیت بازار کار را «سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» دانست و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم به منظور ایجاد شفافیت در اشتغال ایجاد و ارائه گزارش مستمر در این‌باره به مردم راه‌اندازی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی