عصر بازار

وزیر کار: بدون یک ریال استقراض از مشکلات صندوق های بازنشستگی عبور کردیم

عصر اعتبار- وزیرکار درباره مشکلات صندوق های بازنشستگی گفت:بالغ بر ۲۱۰همت از مطالبات معوقات صندوق‌های بازنشستگی با مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت شد. تا سال گذشته کسری داشتیم اما اکنون بدون یک ریال استقراض از مشکلات عبور کردیم.

وزیر کار: بدون یک ریال استقراض از مشکلات صندوق های بازنشستگی عبور کردیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،  بخش تعاون یکی از بخش های کلیدی اقتصاد کشور است که با تجمیع امکانات، منابع و سرمایه های اندک مردمی و نیز توسعه مدیریت و فکر جمعی در قالب تعاونی ها سهم بسزایی در توسعه فعالیت های اقتصادی و بهبود زندگی اجتماعی و فرصت های شغلی دارد، باید در نظر داشت که تعاونی در نگاه اول عامل سرمایه بوده و فرصتی برای مشارکت و خِرَد جمعی است.

    از آنجا که یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز کشور بیکاری جوانان است می توان با روش های مختلف اقتصادی از جمله تعاونی ها، فرصت آفرینی برای اشتغال جوانان کرد. باید در نظر داشت که در رشد و توسعه  هر کشور، موضوع فقر و نرخ بیکاری، شاخص های مهمی هستند که بهبود آنها موجب موفقیت بیشتر در اجرای برنامه های توسعه است.  شرکت های تعاونی یکی از مهمترین تشکل های غیر دولتی هستند که موفقیت و مزیت آنها در برنامه های کاهش فقر تحقق می یابد.

    سید صولت مرتضوی, وزیرتعاون سهم تعاون را براساس آمار 5الی 6درصد از اقتصاد دانست و گفت: هدف‌گذاری سهم 25درصدی برای بخش تعاون حداقلی است و دولت و مجلس عزم جدی برای اجرای اصل 44قانون اساسی و واگذاری امور به مردم دارد. براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخش تعاون رکن اساسی اقتصاد کشور باید باشد.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قوانین بسیاری که در حوزه تعاون وجود دارد، گفت: صرفاً نیازمندیم تا عزم خود را برای اجرای قوانین حوزه تعاون به ویژه در حوزه صندوق‌ها جزم کنیم.

    وی اضافه کرد: در دوسالانه‌ای که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اقدامات برجسته‌ای در وزارت تعاون صورت گرفته و همگان مستحضر هستید که این وزارتخانه به موضوع صندوق‌های بازنشستگی توجه جدی می‌شود.

    مرتضوی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر 210همت از مطالبات معوقات صندوق‌های بازنشستگی با مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت شد، عنوان کرد: تا سال گذشته، صندوق ما تقریبا 4تا 6همت کسری داشت اما اکنون که پنجمین ماه سال 1402را پشت‌سر گذاشته‌ایم، بدون یک ریال استقراض و مازاد برداشت، از مشکلات موجود عبور کرده‌ایم.

    وی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های اقتصادی گفت: طبق آمار، بخش زیادی از این هلدینگ‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت کار توانسته‌اند به سوددهی قابل توجهی برسند. از سوی دیگر یکی از معضلات سال گذشته در حوزه تأمین دارو بود که امروز تأمین سرم و آنتی‌بیوتیک برطرف شده است.

    وزیر کار با اشاره به بازدید اخیر خود از استان کرمان و کارخانه لاستیک بارز گفت: با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم در عرصه فعالیت‌های خود به رشد برسیم که تا پایان سال 1405به رشد 95درصدی خواهیم رسید.

    وی گفت: تعاونی‌هایی که با هیئت مدیره مجزا مدیریت می‌شوند شامل تعاونی‌های مسکن، تعاونی‌های اعتبار، تعاونی‌های خانگی و غیره است که صرفاً 5تا حدود 6درصد است. این در حالی است که صندوق‌های کشور به صورت بالفعل حدود 14میلیون نفر سهامدار دارد که این رقم در حالت بالقوه به میزان بسیار بیشتری می‌رسد.

    * تعاونگران بزرگ‌ترین سرمایه‌ بخش تعاون هستند

    مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون با ارائه گزارشی از عملکرد بخش تعاون در دولت سیزدهم ارائه و از تعدادی از مدیران شرکت‌های تعاونی کشور خواست تا پیشنهادات، ظرفیت‌ها، دستاوردها و چالش‌های خود را در این حوزه مطرح کنند.

    وی با بیان اینکه  بزرگ‌ترین سرمایه‌های بخش تعاون عزیزان تعاونگران هستند که از کارگران خود و از مردم حمایت می‌کنند لذا این ظرفیت نیازمند حمایت شما است گفت: یک نفر از تعاونگران فعال حوزه آموزشگاهی داری در این نشست با بیان اینکه 38سال است به امر مدرسه داری به عنوان تعاونی پرداخته، گفت: اکنون 230نفر عضو تعاونی هستند و 2500دانش‌آموز داریم که می‌توان گفت از این طریق اشتغال پایدار ایجاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو