عصر بازار

سیاست‌های بانک مرکزی در رفع ناترازی بانک‌ها مناسبت و درست است

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: سیاست و حرکت بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها و کاهش پایه پولی و نقدینگی سیاست مناسب و درستی است.

سیاست‌های بانک مرکزی در رفع ناترازی بانک‌ها مناسبت و درست است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا؛ «اسماعیل للـه گانی»  درخصوص سیاست‌های بانک‌ مرکزی در زمینه ناترازی و کنترل تورم اظهارداشت: هنگامی که حجم نقدینگی کشور افزایش یابد با هجوم به بازارهای مختلف آنها را متلاطم و سوداگری را افزایش می‌دهد.

    وی افزود: افزایش نقدینگی رشد پایه پولی و تورم را به دنبال دارد و تورم بر معیشت همه اقشار جامعه به خوصص اقشار متوسط و ضعیف تاثیر بیشتری دارد.

    مدیرعامل بانک رفاه گفت: بانک مرکزی برای کنترل تورم سیاست خوبی در جهت کاهش پایه پولی و نقدینگی را در دستور کار قرار داده است.

    وی اظهارداشت: رفع ناترازی بانک‌ها یکی دیگر از دغدغه‌های رئیس کل بانک مرکزی است ، البته باید توجه داشته باشیم که اضافه برداشت و ناترازی بانک‌ها با هم متفاوت است برخی از بانک‌ها منابعی را به بخش‌هایی انتقال داده‌اند که ضرورتی نداشت.

    للـه گانی افزود: براساس قانون بودجه 1402، تمام حساب‌های دولتی بایستی از شبکه بانکی به بانک مرکزی منتقل شود، این موضوع باعث شد برای مثال در بانک رفاه از 1050 شعبه نزدیک به 400 شعبه آنها منابع خود را به بانک مرکزی منتقل کنند در صورتی که تسهیلات و تعهدات آنها در بانک باقی مانده است و این امر خود موجب ناترازی می‌شود.

    وی گفت: شبکه ناترازی بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی به مرور برطرف می‌شود.

    این مدیربانکی با تاکید بر اینکه رویه‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین بانکی کشور نیاز به اصلاح دارد، افزود: در سال 1362 بانکداری اسلامی به صورت آزمایشی اجرا شد و قرار بود پس از سه سال عملیاتی شود و دستورالعمل‌های آن تدوین شود اما این موضوع همچنان مغفول مانده است.

    وی گفت: اصلاح و تغییر قوانین شبکه بانکی در دستور کار مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم به زودی تصویب شود و چنانچه این قوانین به درستی اصلاح و اجرا شود اتفاقات خوبی را در شبکه بانکی شاهد خواهیم بود.

    مدیرعامل بانک رفاه گفت: تصویب قوانین درست و سنجیده و به جا به شبکه بانکی کمک می کند که زیرساخت‌های ان تقویت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی