عصر بازار

برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات برای توسعه فنآوری نوین در کشاورزی

عصر اعتبار- معاون توسعه سرمایه‌گذاری و مدیریت نظام‌های بهره‌برداری از ماشین‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، از ارائه تسهیلات و تدوین برنامه‌های متعدد این مرکز در سال جاری در راستای توسعه فنآوری کشاورزی خبر داد.

برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات برای توسعه فنآوری نوین در کشاورزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «محسن خلج» در خصوص برنامه توسعه فنآوری نوین در حوزه کشاورزی اظهار کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی همواره تلاش کرده است تا با اتخاذ راهکارهایی همچون تسهیل ورود و قرارگیری ماشین‌های با فنآوری جدید، از طریق بررسی کارآیی و بررسی کارشناسی به فهرست ماشین‌های مشمول پرداخت تسهیلات بانکی، خط اعتباری مناسب برای این ماشین‌ها ایجاد کند.

    وی افزود: همچنین تلاش کردیم با پرداخت تسهیلات به نسبت سهم 20 درصد آورده متقاضی و 80 درصد تسهیلات پنج ساله با نرخ 23 درصد، به توسعه این ماشین‌ها کمک کردیم، در واقع همراهی مرکز تنها برای تسهیل ورود این فنآوری‌ها به فهرست مذکور است.

    خلج، قطع یا عدم تخصیص منابع اعتباری لازم برای شناسایی و حمایت از توسعه فنآوری‌های نوین که قبلا تحت عنوان پروژه‌های نمونه‌سازی در اختیار این مرکز بود، را از چالش‌های اساسی مرکز توسعه مکانیزاسیون در انجام ماموریت‌های سازمانی خود اعلام کرد.

    معاون توسعه سرمایه‌گذاری و مدیریت نظام‌های بهره‌برداری از ماشین‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در خصوص دیگر سیاست‌ها و اقدامات حمایتی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از توسعه فنآوری گفت: استفاده از اعتبار تخصیص یافته به مرکز از محل کمک‌های فنی اعتباری اقدام دیگر ما بود، در سال جاری با توجه به سهم ناچیز اعتبار تخصیصی مرکز به میزان 36 میلیارد تومان نسبت به فراهم کردن امکان تخصیص تسهیلات مناسب‌تر با نرخ 15 درصد از این محل وارد عمل شدیم، توسعه 12 عنوان ماشین در حوزه باغبانی با این تسهیلات کلید خورد تا از عقب ماندگی نسبی در توسعه مکانیزاسیون در این بخش جلوگیری شود.

    به گفته وی، یکی دیگر از روش‌های حمایتی و اقدامات، شناسایی برخی فناوری‌های مورد نیاز از فاز طرح ایده، ساخت نمونه اولیه و بررسی آن و خرید 10 نمونه به‌منظور معرفی به جامعه کشاورزی بوده است که در سال گذشته در حوزه تامین علوفه و خوراک دام در قالب فراخوان شرکت‌های دانش‌بنیان و از طریق دفتر توسعه پایدار و امور فنآوری‌های وزارت جهاد کشاورزی و از محل اعتبارات در اختیار حوزه ریاست جمهوری بوده است.

    خلج تصریح کرد: استفاده از این اعتبارات در سال گذشته منجر به ساخت دستگاه برداشت قسمت سبز نیشکر و خردکن چغندر علوفه‌ای با هدف تامین خوراک دام در کشور شد، شناسایی یک مبتکر و سازنده دستگاه برداشت پنبه در خراسان و اعزام تیم کارشناسی جهت بررسی عملکرد و کارآیی دستگاه و تلاش در معرفی آن به شرکت کمباین‌سازی ایران برای فراهم کردن امکان توافق و قرارداد تولید انبوه و صنعتی آن بود، که در دست پیگیری است.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین پروژه فراخوان شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت و تولید سیستم پایش و اندازه‌گیری تلفات کمباین‌های غلات یکی دیگر از پروژه‌های سال جاری مرکز است که به‌منظور تجهیز تمام کمباین‌های برداشت غلات به این تجهیزات به‌منظور کنترل و کاهش ریزش و تلفات به‌ویژه گندم در دستور کار جدی مرکز قرار گرفته و در حال پیگیری است.

    به گفته این مقام مسوول، امیدواریم با حسن تدبیر مسوولان و تصمیم گیرندگان در این حوزه با تخصیص، تامین و تاکید بر تمرکز اعتبارات ویژه با میزان مشخص برای توسعه فنآوری نوین بخش کشاورزی در این مرکز، زمینه و امکان تصمیم‌گیری و مدیریت بهتر فراهم شود.

    خلج گفت: این مهم از وظایف اصلی و ماموریت‌های اساسی مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی است که البته با روش‌های متنوع فوق‌الذکر و متناسب با نوع و سطح آن در ابتدای برنامه هفتم فراهم می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی