عصر بازار

بانک مرکزی در برخورد با کانون صرافان هوشمندانه عمل کرد

عصر اعتبار- سعادت گفت: هوشمندی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز از طریق صرافی‌ها نشان دهنده اهمیت دادن به آرامش بازار ارز بوده و قابل تقدیر است.

بانک مرکزی در برخورد با کانون صرافان هوشمندانه عمل کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان درباره تشکیل جامعه صرافان و توسعه نظارت بانک مرکزی بر عملکرد صرافان در راستای ثبات بخشی به بازار ارز اظهار کرد: بانک مرکزی با هدف مدیریت ارزی کشور نظارت جامع تری را بر صرافان یا جامعه صرافان در دستور کار قرار داده که از جهات مختلفی حائز اهمیت است؛ چراکه صرافان می‌توانند تقاضا و عرضه یا حتی ذخایر ارزی را مدیریت کنند.

    وی در این باره تصریح کرد: طبیعتا سیاست‌های ارزی کشور از کانال صرافی در جامعه انعکاس می‌یابد و بانک مرکزی با اشراف به این موضوع که بی ثباتی در بازار ارز در کشوری که از تورم بالا رنج می‌برد منجر به تبعات شدیدی در اقتصاد می‌شود؛ در برخورد و انحلال کانون صرافان و تولد جامعه صرافان بسیار هوشمندانه عمل کرده است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان افزود: هوشمندی بانک مرکزی بابت مدیریت بازار ارز از طریق صرافی‌ها نشان دهنده اهمیتی است که این نهاد مالی به وجود آرامش در بازار ارز می‌دهد که قابل تقدیر است.

    وی تاکید کرد: نظارت بیشتر و افزایش ارتباط و جلسات بانک مرکزی با جامعه صرافان از این حیث حائز اهمیت است؛ چرا که باعث می‌شود صرافی از وظایف و مسئولیت‌های خود عدول نکنند و در راستای منافع کشور عمل کنند.

    سعادت معتقد است: صرافان نباید نگران نظارت‌های بانک مرکزی باشند، ضمن اینکه این نهاد مالی در مقام ناظر باید نظارت جامع‌تری بر عملکرد صرافان در سراسر کشور داشته باشد تا مانع از تکرار هرج و مرج و التهاب‌هایی باشیم که در سال‌های گذشته از سوی صرافان رخ داد و اقتصاد را متشنج کرد.

    وی در پایان اظهار کرد: برای کاهش نرخ تورم در کنار نظارت قوی بانک مرکزی بر صرافی‌ها لازم است دولت همکاری قابل توجهی با بانک مرکزی در اصلاح سایر متغیر‌های اقتصادی داشته باشد تا در مجموع شاهد نظم و ساماندهی بیشتر حوزه پولی و ارزی باشیم.

    https://www.ibena.ir/000eIW

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی