عصر بازار

افزایش ۲۶۰ درصدی تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان در ۵ ماهه امسال

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش ۲۶۰ درصدی تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان در پنج ماهه امسال خبر داد و گفت: تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در بخش دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت.

افزایش ۲۶۰ درصدی تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان در ۵ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احسان خاندوزی امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، اظهار کرد: بعد از اینکه در دهه 90 در تله رشد پایین و نزدیک به صفر و سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر گرفتار شدیم، تلاش شد در دهه جدید از این دو تله خارج شویم که تا حد قابل قبولی این اتفاق رخ داده است، اما لازم است روی عنصر جدیدی تمرکز کنیم که آن کیفیت رشد اقتصادی است.

    وی با بیان اینکه این موضوع برای دولتی که به دنبال عبور از یک اقتصاد نفتی و دولت‌زده است بسیار حائز اهمیت است، گفت: در واقع حرکت به سمت یک اقتصاد تولیدگرای دانش‌بنیان که منتفعان رشد اقتصادی آن کسانی باشند که از سودهای اقتصادی بهره‌مندند، بسیار حائز اهمیت است. این تحول و گذار بدون مشارکت شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان رخ نمی‌دهد و بنابراین برای این تغییر که به زودی و به سهولت در دسترس نیست، نیازمند تدبیر مستمر برای کیفیت رشد اقتصادی هستیم.

    او با بیان اینکه یکی از مهمترین دستورکارها در سال‌های 1400 تا 1410 عبور از فضای گلخانه‌ای زیست‌بوم دانش‌بنیان به سمت مزارع تولیدات صنعتی دانش‌بنیان و رشد اقتصادی بوده، تصریح کرد: اگر بخواهیم مزارع جدیدمان سبزتر باشد، باید به نحوی کانال‌های حرکت جریان آب، نقدینگی و تأمین مالی را هدایت کنیم که این‌بار این دسته از مزارع پربارتر عمل کنند. بنابراین یک اتفاق مربوط به صندوق‌های فناوری است که افزایش سرمایه آن 300 میلیارد تومان در ذیل تبصره 18 بودجه امسال محقق می‌شود و البته آماده هستیم عدد بالاتری را درنظر بگیریم اما محدودیتی از سمت سهامدار خصوصی وجود داشت.

    وی افزود: در کنار مسئله صندوق‌ها دو عنصر تضمین و وثایق برای شرکت‌ها در حوزه تأمین مالی حائز اهمیت بود که توسعه دامنه وثایق در سامانه ستاره ایجاد شد. تلاش کردیم آئین‌نامه مؤسسات تضمین که موضوع ماده 9 قانون حداکثری است را تعیین تکلیف کنیم. همچنین اقدام دیگر ابلاغ دستورالعمل ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان و در دستور کار قرار گرفتن تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در بخش دانش بنیان بود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به افزایش 160 درصدی تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته، تصریح کرد: امسال در پنج ماهه ابتدای سال این تسهیلات 260 درصد افزایش داشته است.

    به گفته وی موضوع نظام ترکیبات سیاست پولی نیز حائز اهمیت است و باید بدانیم که بدون اینکه هدف تورمی را سازگار با هدف رشد اقتصادی درنظر بگیریم، مسیر دیگری در اقتصاد ایران نداریم. امروز با انضباط‌بخشی خوبی که در حوزه پولی و مالی صورت گرفته نیازمند آن هستیم که به شکل ویژه مسیرهای سبز برای بخش‌های پیشران (شرکت‌های صلاحیت‌دار) را باز کنیم و باید برای شرکت‌های پیشران مسیر سبز تأمین مالی را باز کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد به اهدافمان نخواهیم رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو