عصر بازار

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی در خاورمیانه

عصر اعتبار- بانک جهانی رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) را در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹ درصد کاهش داد.

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی در خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک جهانی اعلام کرد انتظار می‌رود منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد کاهش رشد اقتصادی به 1.9 درصد در سال جاری باشد.

    این موسسه در گزارش خود گفت: «منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2022 از رشد فوق‌العاده سریعی برخوردار بود که با افزایش قیمت نفت تقویت شد».

    این منطقه در سال 2022 شاهد نرخ رشد اقتصادی 6 درصدی بود که توسط صادرکنندگان نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) ایجاد شد که با سرعت بیشتری نسبت به واردکنندگان نفت و جلوتر از واردکنندگان نفت رشد کردند.

    پیش‌بینی می‌شود که در شورای همکاری خلیج فارس، رشد اقتصادی به‌طور متوسط در سال جاری تنها یک درصد باشد که بسیار کمتر از 7.3 درصد ثبت شده در سال 2022 است با این حال، انتظار می‌رود کاهش رشد در میان صادرکنندگان نفت در حال توسعه، کمتر دیده شود و تخمین زده می‌شود که رشد 2.4 درصدی ثبت کنند که این رقم در سال 2023، نسبت به 4.3 درصد سال گذشته کاهش یافته است.

    پیش‌بینی می‌شود که کشورهای در حال توسعه واردکننده نفت در سال جاری میانگین رشد 3.6 درصدی داشته باشند که از 4.9 درصد سال 2022 نیز کاهش یافته است.

    بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در شورای همکاری خلیج فارس برای سال آینده به 3.5 درصد افزایش یابد، بدون اینکه اختلاف زیادی بین صادرکنندگان و واردکنندگان نفت وجود داشته باشد.

    این موسسه خاطرنشان کرد که شوک‌های کلان اقتصادی بین سال‌های 2020 تا 2022 منجر به بیکار شدن 5.1 میلیون نفر دیگر  منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شد.

    در این گزارش آمده است: «وقتی شوک‌های اقتصادی بدون ایجاد تورم وارد می‌شوند، این بیکاری است که به‌عنوان حاشیه اصلی تعدیل بازار کار در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در مرکز توجه قرار می‌گیرد».

    در ادامه این بیانیه آمده است: «به دنبال شوک کووید-19، بازارهای کار عمدتا از طریق کاهش اشتغال و ساعات کار در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با سطوح پایین تورم تنظیم شدند، الگویی که در سراسر جهان رایج بود».

    بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در شورای همکاری خلیج فارس را برای سال 2023 به میزان یک درصد پیش‌بینی می‌کند که از 7.3 درصد سال 2022 به دلیل کاهش تولید نفت و کاهش قیمت نفت کمتر است.

    به گفته این بانک، سخت‌تر شدن شرایط مالی جهانی و تورم بالا همچنان فعالیت اقتصادی کشورهای واردکننده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا را محدود می‌کند. رشد در آنجا 3.6 درصد در سال 2023 پیش‌بینی می‌شود که نسبت به 4.9 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

    پیش‌بینی می‌شود که رشد در سرتاسر منطقه که بر اساس درآمد سرانه سنجیده می‌شود، از 4.3 درصد در سال 2022 به 0.4 درصد در سال 2023 کاهش یابد. تا پایان سال 2023، تنها هشت اقتصاد از 15 اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا به سرانه تولید ناخالص داخلی واقعی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بازگشته‌اند.

    بانک جهانی در چشم‌انداز اقتصادی خود از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رشد 4.1 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2023 برآورد کرده و رشد اقتصادی ایران در سال 2024 را معادل 3.5 درصد پیش‌بینی کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی