عصر بازار

اتصال بیش از ۸۰ هزار فروشگاه کالای اساسی به سامانه فروشگاهی

عصر اعتبار- معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر بالای ۸۰ هزار فروشگاه کالا‌های اساسی در کشور به سامانه فروشگاهی متصل است، که فاز دوم هم به زودی متصل می‌شود.

اتصال بیش از ۸۰ هزار فروشگاه کالای اساسی به سامانه فروشگاهی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در میز اقتصاد امروز با موضوع چالش های راه اندازی  سامانه شفافیت فروشگاهی با حضور شاه‌میرزایی معاون وزیر صمت و دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت

    شاه‌میرزایی گفت: پیشرفت های خوبی در حوزه تجارت الکترونیک داریم،سامانه اصلی پایانه فروشگاهی زیر نظر سازمان امور مالیاتی است

    او گفت: در حال حاضر بالای 80 هزار فروشگاه  کالاهای اساسی در کشور به سامانه فروشگاهی متصل است، که فاز دوم هم به زودی  متصل می شود

    معاون وزیر صمت گفت:تمامی پوزهای فروشگاهی باید دارای شناسه کالا داشته باشند و این موضوع زیر نظر بانک مرکزی است.

    شاه‌میرزایی گفت: در سامانه 124 قیمت مصوب برای کالاهای مشمول قیمت‌گذاری و برای سایر کالاها قیمت مورد تایید را اطلاع رسانی می‌کند. در حال حاضر قیمت بیش از 50 هزار کالا در این سامانه درج شده است. در مواردی مثل بازار فعلی لاستیک ممکن است قیمت کف بازار با قیمت مورد تایید تفاوت داشته باشد. اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی فرد می‌تواند با خواندن بارکد در داخل فروشگاه به قیمت برسد.

    او گفت: سامانه‌های سازمان صمت چه در حوزه تجارت و اقتصاد کلان و چه در اقتصاد داخلی و فعالیت صنوف باعث شده واسطه‌گری‌ها برچیده و دلالان حذف شوند.


    معاون وزیر صمت گفت: با راه‌اندازی سامانه شفافیت فروشگاهی، اطلاعات فروشگاه‌ها از جمله اینکه فروشگاه چقدر کالا تحویل گرفته، چقدر فروخته شده و چقدر کالا در انبار فروشگاه است، نیز در دسترس وزارتخانه قرار می‌گیرد که در خصوص لاستیک نیز این مهم رقم خواهد خورد.

    او گفت: از آنجا که در بازار آشفته سود 100 درصد را دلال‌ها می‌برند طبیعی است که دائم بخواهند چوب لای چرخ فعالیت سامانه‌ها بگذارند، اما باید توجه داشت سامانه‌ها نه تنها باعث کنترل و نظارت دقیق می‌شوند بلکه راه را بر سود‌های غیر‌منطقی دلال‌ها نیز می‌بندند.

    او گفت: سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی و تکمیل کننده سامانه جامع تجارت سامانه تولید و تجارت است،وقتی انتهای پروژه فروش شفاف و قابل ارزیابی شود، داده‌های حلقه‌ها و بخش‌های قبلی قابل استفاده می‌شود.

    شاه‌میرزایی گفت: ما در شش ماه امسال نسبت به سال قبل 76 درصد فروش در بحث تجارت الکترونیکی داشته ایم  که 45 درصد رشد در حوزه تجارت الکترونیکی به ثبت رسیده است.

    در ادامه دهقانی نیا سخنگویستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در بهمن سال 1400 وزارت صمت مکلف به سامانه های فروشگاهی شد،  و این موضوع ذیل وزارت صمت است.

    او گفت: سامانه فروشگاهی زیر نظر جامع و تجارت است و سامانه پایانه های فروشگاهی هم جدا و مستثنی است.

    دهقانی نیا گفت: وقتی ما با واحد صنفی مجوز دار و غیر مجوز در حال فعالیت هستیم چطور می توانیم ببینم این 80 هزارتا به کجا رسیده است یا خیر؟

    او گفت: هر دستگاهی باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد به این معنا که فرآیندهای داخلی خود را الکترونیکی کرده و داده‌ها را به اشتراک بگذارد و مسئولیتش را هم قبول کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی