عصر بازار

سهم تجارت ایران در تامین نیازهای روسیه چقدر است؟

عصر اعتبار- آمارها نشان می‌دهد ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال ۱۴۰۱ به بالاترین حد خود طی پنج سال منتهی به این سال رسیده، اما همچنان سهم ایران در برآورده کردن نیازهای اصلی وارداتی این کشور ناچیز است و تنها توانسته در میان ۱۰ فصل عمده وارداتی روسیه در فصل ۸ (میوه‌های خوراکی؛ پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند) حدود پنج درصد از سهم بازار این کشور را از آن خود کند.

سهم تجارت ایران در تامین نیازهای روسیه چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشارزی تهران در گزارشی تحت عنوان «مروری بر وضعیت تجارت روسیه» به مرور مهمترین شاخص‌های اقتصادی کشور روسیه به عنوان دهمین شریک تجاری ایران، وضعیت صادرات و واردات این کشور و وضعیت تجارت آن با ایران پرداخته است.

    بر این اساس روند تجارت ایران و روسیه در سال‌های اخیر افزایشی بود و ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال 1401 به بالاترین حد خود طی پنج سال منتهی به این سال رسیده است؛ به‌طوری که ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال 1401 با افزایش حدود چهار درصدی در مقایسه با سال 1400 به حدود 2.3 میلیارد دلار رسیده که حدود 68 درصد از آن، معادل 1.6 میلیارد دلار مربوط به ارزش واردات ایران از روسیه و مابقی، معادل 751 میلیون دلار به صادرات ایران به این کشور اختصاص داشته است. روند تجارت غیرنفتی ایران و روسیه  در سال 1401 برای دومین سال پیاپی با افزایش همراه بوده است؛ اگر چه از سرعت رشد آن کاسته شده است.

    همچنین طی شش ماهه نخست سال 1402 نیز ارزش کل تجارت ایران و روسیه حدود 1.4 میلیارد دلار (440 میلیون دلار صادرات و 925 میلیون دلار واردات) بوده که رشد 11.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

    از طرف دیگر بررسی محصولات مبادله شده بین دو کشور اطلاعات جالبی در اختیار ما قرار می‌دهد. برای مثال در سال 1401 و همچنین طی شش ماهه 1402، چهار فصل 44 «چوب و اشیاء چوبی؛ زغال چوب»، 10 «غلات»، 11 «محصولات صنعت آرد سازی؛ مالت؛ نشاسته وفکول، اینولین و گلوتن گندم» و 7 «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی»، فصولی بودند که وابستگی ایران در آنها به روسیه از سایر گروه‌های کالایی بالاتر بوده است. در این گزارش میزان وابستگی ایران به روسیه در چهار گروه یاد شده به ترتیب 29.6، 10.5، 9.7 و 9.6 درصد عنوان شده است.

    عمده کالاهای مبادله شده بین ایران و روسیه

    عمده کالاهای صادراتی ایران در سال 1401 به روسیه نیز شامل «سایر اجزاء و قطعات توربوجت‌ها»، «سایر انواع میگو» و «کیوی تازه» بوده است. در اصل در سال گذشته میزان صادرات این سه محصول به روسیه به ترتیب 68.5، 57.8 و 52.9 میلیون دلار بوده و همچنین به ترتیب 98.6، 43.5 و 45.1 درصد از کل صادرات سه محصول یاد شده از ایران به کشور روسیه انجام شده است.

    از طرف دیگر نکته قابل توجه در خصوص 10 کالای عمده صادراتی ایران به روسیه در سال1401، سهم بالای آنها از صادرات کل کشور بوده است؛ به طوری که 10 کالای عمده صادراتی ایران به روسیه حدود 48 درصد از کل ارزش صادرات ایران به این کشور در سال 1401 را تشکیل می‌دهد.

    همچنین این گزارش نشان می‌دهد در سال1401، « گندم معمولی»، «اجزاء و قطعات رآکتورهای هسته‌ای» و «چوب اره شده»، عمده کالاهای وارداتی ایران از روسیه بوده‌اند. میزان وابستگی ایران به واردات سه کالای یاد شده نیز به روسیه به ترتیب 36 درصد، 100 درصد و حدود 85 درصد بوده است. همچنین 10 کالای نخست وارداتی ایران از روسیه در سال 1401حدود 85 درصد از کل واردات ایران از این کشور را تشکیل می‌دهد.

    در مجموع بررسی واردات روسیه طی سه سال گذشته (2020 تا 2022) نشان می‌دهد که عمده نیاز وارداتی این کشور در این بازه مربوط به فصول 84 (رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آنها)، 85 (ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و اجزا و قطعات آنها، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت و تصویر تلویزیونی) و 87 (وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه آهن یا تراموای و ...) بوده که حدود 39 درصد از کل نیاز وارداتی این کشور را تشکیل می‌دهد. اما سهم ایران در برآورده کردن نیاز وارداتی روسیه در سه فصل یاد شده بسیار ناچیز بوده و تنها توانسته در میان 10 فصل عمده وارداتی روسیه در فصل 8 (میوه‌های خوراکی؛ پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند) حدود پنج درصد از سهم بازار این کشور را از آن خود کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو