عصر بازار

وصولی مالیات از لوکس سواران پس از هشدار سازمان مالیاتی؛ تقریبا هیچ!

عصر اعتبار- با گذشت یک ماه از ارسال پیامک سازمان امور مالیاتی به صاحبان خودروهای گران قیمت مبنی بر اعلام ۳۰ بهمن به عنوان آخرین مهلت پرداخت مالیات، طبق اعلام مسئولان این سازمان در این مدت تنها حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان یعنی کمتر از نیم درصد رقم مصوب مالیات خودروهای لوکس در قانون بودجه ۱۴۰۲ وصول شده‌ است.

وصولی مالیات از لوکس سواران پس از هشدار سازمان مالیاتی؛ تقریبا هیچ!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طبق قانون بودجه 1402 بند (خ) تبصره (6) مالیات ستانی از خودروهای لوکس مورد توجه قرار گرفته است. از این رو انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود.

    طبق این قانون سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات مربوط به خودروهای گرانقیمت را از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی دریافت و پس از پالایش و استخراج اطلاعات مشمولان، مالیات متعلق بر اساس قواعد محاسباتی صادر و به مالکان ارائه می‌شود.

    سازمان امور مالیاتی بعد از شناسایی فرد به عنوان دارنده و مالک خودروی لوکس و گرانقیمت یک کلمه و رمز عبور برایش بصورت پیامک ارسال می‌کند و فرد با این کدها می‌تواند با مراجعه به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir ضمن رویت پرونده مالیاتی خود، نسبت به انجام تکالیف قانونی اقدام کند.

    طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، پایان بهمن آخرین فرصت پرداخت مالیات مالکان خودروهای لوکس است در صورتی که مالکان در زمان مقرر به سامانه جهت پرداخت مالیات اقدام نکنند بعد از اتمام این مهلت، از طریق صدور برگ مطالبه هم بصورت پیامکی و هم از طریق سامانه‌های سازمان اطلاعات بارگذاری و بصورت الکترونیکی ابلاغ خواهد شد.

    وصولی مالیات از لوکس سواران پس از هشدار سازمان مالیاتی؛ تقریبا هیچ!

    151 هزار و 924 خودروی لوکس مشمول مالیات

    بر اساس اعلام، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، تعداد خودروهای لوکس مشمول مالیات 151هزار و 924 خودرو بوده که در مجموع پیش‌ بینی می‌شود 2 هزار و 800 میلیارد تومان مالیات از خودروهای گران‌قیمت دریافت شود.

    شاهین مستوفی با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه از ارسال پیامک به مالکان خودروهای لوکس و گران‌قیمت می‌گذرد، گفته است که تاکنون 775 نفر، مالیات خود را تسویه کرده‌اند که رقمی حدود شش میلیارد و 700 میلیون تومان از این طریق وصول شده‌ است.

    طبق گفته این مقام مسئول، پیامک پرداخت مالیات تنها برای مالکانی که هر یک از خودروهای آنها بالای سه میلیارد تومان قیمت دارد است، اگر کسی چند خودرو داشته ‌باشد و مجموع آنها به بالای این رقم می‌رسد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس نخواهد بود.

    طبق این گزارش در این یک ماه پس از هشدار سازمان امور مالیای، از 2 هزار و 800 میلیارد تومان، تنها 6 میلیارد و 700 میلیون تومان مالیات خودروهای گران قیمت یعنی چیزی معادل کمتر از نیم درصد وصول شده که رقم بسیار ناچیزی است.

    وصولی هزار میلیارد تومانی مالیات خودروهای گرانقیمت از ابتدای امسال تا پایان مهرماه

    طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود یک هزار میلیارد تومان مالیات از لوکس سواران دریافت شده که این رقم نسبت به سهم چهار هزار میلیارد تومانی مصوب قانون بودجه 25 درصد وصول شده است در حالی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 314 میلیون تومان بوده رشد 222 درصدی را نشان می‌دهد.

    سهم خودروهای گرانقیمت از کل وصولی مالیات امسال حدود 0.2 درصد است که انتظار می‌رود این آمار تا پایان بهمن امسال روند صعودی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو