عصر بازار

تأمین‌اجتماعی: حتی یک قلم دارو از پوشش بیمه‌ای خارج نشده است

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در این مدت حتی یک قلم دارو از پوشش بیمه‌ای خارج نشده بلکه بالغ بر ۴۰۰ قلم دارو به‌ویژه داروهای بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و ناباروری و بیماری‌های نادر را که برای بیمه‌شدگان بسیار پرهزینه بودند، تحت پوشش بیمه آورده‌ایم.

تأمین‌اجتماعی: حتی یک قلم دارو از پوشش بیمه‌ای خارج نشده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، میرهاشم موسویمدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی امروز هفدهم آبان ماه در دیدار رئیس و اعضای هیئت‌مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به رویکرد این سازمان در توسعه تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های صنفی شرکای اجتماعی در مسیر تحول بنیادین در حوزه تأمین‌اجتماعی گفت: معتقدیم برای شناسایی اولویت‌های مدیریتی باید از دید و منظر شرکای اجتماعی استفاده کنیم. برگزاری چنین جلساتی از این جهت مهم است و معتقدیم بدون تعامل و همفکری نمی‌توانیم به مسیرمان در جهت ایجاد تحول بنیادین در تأمین‌اجتماعی ادامه دهیم. با حمایت دولت مردمی و مجلس و نیز مشارکت شرکای اجتماعی و تلاش همه مدیران و کارکنان سازمان، انشاءالله ما با پایداری نسبی منابع، به‌جای توسل به منابع بانکی برای اجرای تعهدات جاری، به سمت سرمایه‌گذاری اختیاری خواهیم رفت.

    وی افزود: تاکنون عمده سرمایه‌گذاری‌های ما در شستا که به بازدهی مناسب نمی‌رسد، سرمایه‌گذاری اجباری بوده، ولی ما از این پس وارد حوزه سرمایه‌گذاری اختیاری خواهیم شد و سرمایه‌گذاری اختیاری هدفمند، آینده بهتری را برای تأمین‌اجتماعی ترسیم خواهد کرد. در مسیر تحقق این آرمان، انتظار ما از تدوین‌کنندگان برنامه هفتم توسعه، توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی است که پشتوانه علمی و تجربی و تاریخی بالغ بر چند هزار صفحه‌ای دارد و امیدواریم در فرصت کمی که در مورد بررسی و تصویب قانون برنامه هفتم توسعه باقی مانده است، منشور ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین راهبردها و برنامه‌های حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی در اولویت قرار گیرد. بهترین برنامه اقدام و عمل در این حوزه، سیاست‌های کلی ابلاغی است و نباید به بیراهه برویم.

    میرهاشم موسوی در نشست تعاملی و هم‌اندیشی با سیدمحمد یاراحمدیان رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران و اعضای هیئت‌مدیره این تشکل که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی و با هدف توسعه تعامل اثربخش با شرکای اجتماعی و تقویت اصل سه‌جانبه‌گرایی برگزار شد، گفت: مدیریت در سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به حجم کارها و بزرگی اعداد و ارقام، اقتضائات خاص خود را دارد و از این رو، به نگاه راهبردی برای تحلیل گذشته و ساخت آینده نیاز دارد. اصل اول این شیوه مدیریت، تفکر و رویکرد سیستمی و راهبردی دقیق است، در غیر این صورت سازمان به سرعت دچار مشکل می‌شود. بر اساس همین اصل، ما استقراض بی‌رویه بانکی و کسری ماهانه برای پرداخت حقوق بازنشستگان وابَربدهی 106 هزار میلیاردی را تبدیل به 50 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار کردیم.

    موسوی افزود: اصل دوم در مدیریت سازمان، همراهی همه‌جانبه و تعامل با شرکای اجتماعی است که باید در عمل خود را نشان بدهد، چون هدف صرفاً نشست و برخاست تبلیغاتی نیست. البته می‌توانیم شهادت بدهیم که همه شرکای اجتماعی ما، همکاری حداکثری با برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی داشته‌اند، همانطور که نقد هم داشته‌اند. اتفاقاً ما باید بیشتر خودمان را در معرض نقد قرار بدهیم تا بتوانیم راه درست‌تر را انتخاب کنیم. خیلی مواقع می‌توان کار درست را، درست‌تر انجام داد که همان افزایش بهره‌وری محسوب می‌شود. این نقدها اثربخش است و مسیر و سازوکار اعلام این نقدها هم فراهم شده است که با همراهی شرکای اجتماعی می‌تواند استمرار داشته باشد. البته در مسیر کار موانع و محدودیت‌هایی هم وجود دارد مثلاً ما قانون الزام برای درمان رایگان را داریم اما ظرفیتی که باید در اختیار مردم قرار دهیم ظرفیت محدودی است وهرچند عملکرد ما به سمت توسعه خدمات است اما به خاطر محدودیت‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیریم.

    مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در همه سفرهای استانی، با شرکای اجتماعی جلسه و نشست داشته‌ایم و در بسیاری از این سفرها هم نمایندگان شرکای اجتماعی در طول سفر با ما همراه هستند. با همه تلاش‌هایی که در سفرها و در میدان برای رفع چالش‌ها می‌شود هنوز مشکلات زیادی داریم و در حال تلاش برای رفع آنها هستیم. در این مسیر البته ما اولویت‌بندی هم داریم و معتقدیم برای شناسایی اولویت‌های مدیریتی باید از دید و منظر شرکای اجتماعی استفاده کنیم. برگزاری چنین جلساتی از این جهت مهم است، چون ما معتقدیم بدون تعامل و همفکری نمی‌توانیم به مسیرمان برای تحول بنیادین و توسعه خدمات ادامه بدهیم.

    وی افزود: ما در این دو سال و اندی از بحران‌های جدی روزانه و ماهانه عبور کردیم. انباشت بدهی بانکی و انباشت مطالبات مراکز طرف قرارداد و بحران پرداخت حقوق و مستمری‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم بدون اینکه استقراضی از بانک داشته باشیم و منابع ما تنها از عملکرد نظام بیمه‌‌ای ما بوده است. این کار کمی نبوده است. توسعه خدمت هم به اقتضای شرایط رقم خورده و اتفاق افتاده است. در این مدت حتی یک قلم دارو از پوشش بیمه‌ای خارج نشده بلکه بالغ بر 400 قلم دارو به‌ویژه داروهای بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و ناباروری و بیماری‌های نادر را که برای بیمه‌شدگان بسیار پرهزینه بودند، تحت پوشش بیمه آورده‌ایم. صیانت از حوزه درمان و پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، خط قرمز ما بوده است. در این مسیر کارهای زیادی انجام شده مثل پذیرش رایگان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در شهرهایی که مرکز درمانی نداریم، پیشگیری از هزینه‌های دیابت با تأسیس کلینیک‌های غربالگری دیابت و فشار خون. همه اینها خدمات ارزشمندی بوده است ولی اینها نقطه ایستایی ما نیست.

    موسوی اضافه کرد: در کشور نزدیک به 10 درصد تخت‌های بیمارستانی متعلق به تأمین‌اجتماعی است درحالی‌که بیشتر از 50 درصد جامعه تحت پوشش ماست. هزینه‌های درمانی گاهی کمرشکن است و ما پوشش این هزینه‌ها را یک اقدام حمایتی ارزشمند می‌دانیم. حمایت یکی از اصول تأمین‌اجتماعی است و کسی که در تأمین‌اجتماعی که صندوقی با ﻧﻈﺎم ﻣﺰاﻳﺎی ﻣﻌﻴﻦ (DB) است اصل حمایت و اصل مشارکت و تکافل اجتماعی را قبول ندارد، اصلا با الفبای صندوق‌های بیمه‌ای با ﻧﻈﺎم ﻣﺰاﻳﺎی ﻣﻌﻴﻦ (DB) آشنایی ندارد. تأمین‌اجتماعی باید از بیمه‌شدگان در نقاط بحرانی، مثل پشتوانه‌ای قوی حمایت کند. یکی از این نقاط حوزه درمان است. در درمان هم اولویت ما خرید راهبردی خدمات درمان و سلامت است. وقتی هزینه از جیب بیماران بیمه‌شده، به شکل رسمی 40 و به شکل غیررسمی تا 60 درصد شده است، نمی‌توان دغدغه حمایت از اقشار بیمه‌شده را نداشت.

    وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و آمادگی برای آینده، گفت: بدون توجه به آینده نباید هیچ تصمیمی بگیریم. برای پایداری صندوق نباید به سمت استفاده بی‌رویه از منابع بانکی برویم، چون منابع بانکی باید ایجاد اشتغال کند تا بیمه‌شده‌ها اضافه شوند. مهار تورم با رشد تولید صورت می‌گیرد نه با رکود تورمی. ما باید از ایجاد اشتغال برای تأمین‌اجتماعی خروجی بسازیم نه این که از منابع بانکی حقوق بدهیم. این آینده‌سازی است و با این رویکرد می‌تواند اتفاق بیفتد. با حمایت دولت مردمی و مجلس و نیز مشارکت شرکای اجتماعی و تلاش همه مدیران و کارکنان سازمان، انشاءالله ما با پایداری نسبی منابع، به‌جای  توسل به منابع بانکی برای اجرای تعهدات جاری، به سمت سرمایه‌گذاری اختیاری خواهیم رفت. تا کنون عمده سرمایه‌گذاری‌های ما در شستا که به بازدهی مناسب نمی‌رسد، سرمایه‌گذاری اجباری بوده، ولی ما از این پس وارد حوزه سرمایه‌گذاری اختیاری خواهیم شد و سرمایه‌گذاری اختیاری هدفمند، آینده بهتری را برای تأمین‌اجتماعی ترسیم خواهد کرد.

    مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: امسال سود انباشته شستا 59 درصد و سود خالص آن 54 درصد افزایش داشته است اما هنوز سهم منابع حاصل از سرمایه‌گذاری در کل منابع سازمان بسیار اندک است که این وضعیت را باید برای آینده درست کنیم. در سال آینده می‌توانیم برای تأمین آتیه و آینده و آسایش که نگرانی امروز کارگران است، فعالیت‌های جدیدی راآغاز کنیم.

    وی ادامه داد: وجود حدود 8 تا 9 میلیون نفر بیمه‌نشده در کشور که شامل حدود 5.2 میلیون نفر فرار بیمه‌ای شاغلان بیمه‌نشده و حدود سه میلیون و اندی فعالان حوزه کسب‌وکارهای غیررسمی است، یک پنجره جمعیتی برای بهبود شرایط منابع سازمان تأمین‌اجتماعی است. این پنجره فرصت جمعیتی ما برای درآمد پایدار است که باید به سمت حوزه سرمایه‌گذاری برای تعهدات آتی برود، نه این که صرفاً درآمد داشته باشیم و عین آن را خرج کنیم. این شرایط ماست و باید در نشست با شرکای اجتماعی برای یافتن راهکار به جمع‌بندی برسیم. حضور و وجود شرکای اجتماعی برای ما ذی‌قیمت است. باید از هم حمایت کنیم، چون ما یکی هستیم و تفاوتی با هم نداریم و باید با هم فکری هم کارها را پیش ببریم.

    موسوی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: برنامه پنج ساله توسعه، فرصت مغتنمی برای کشور است. انتظار ما از تدوین‌کنندگان برنامه هفتم توسعه، توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی است که پشتوانه علمی و تجربی و تاریخی بالغ بر چند هزار صفحه‌ای دارد. در این خصوص من و همکارانم با کمیسیون‌های مختلف و مرتبط مجلس ارتباط و گفتگو داریم و این مذاکرات ادامه دارد. تمام آنچه ما باید در برنامه توسعه باید به آن بپردازیم در سیاست‌های ابلاغی نقطه‌زنی شده، یعنی هم چالش‌های حوزه تأمین‌اجتماعی شناسایی شده و هم راه‌های مواجهه با آن چالش‌ها مشخص شده است. از این منظر نگران برنامه هفتم توسعه هستیم که نگاه حداقلی به سیاست‌های ابلاغی دارد. صندوق تأمین‌اجتماعی تابع محاسبات بیمه‌ای است و نباید از رویکرد اداره مستقل خود فاصله بگیرد و تعهداتش باید ادا شود و کژکارکردی‌های صندوق باید اصلاح شود، تکلیف شده است که همه برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی ، باید پیوست تأمین‌اجتماعی داشته باشند و ... همه اینها در سیاست‌های ابلاغی آمده ولی در برنامه توسعه هفتم توجه کمی به آن شده است. امیدواریم در فرصت کمی که در مورد بررسی و تصویب قانون برنامه هفتم توسعه باقی مانده است، منشور ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین راهبردها و برنامه‌های حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی در اولویت قرار گیرد.

    سید محمد یاراحمدیان رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران نیز در این نشست تعاملی و هم اندیشی، با اشاره به اهمیت محوری سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در سخنرانی‌های مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی مکرراً شنیده‌ایم که باید موضوعات مرتبط با تأمین‌اجتماعی با محوریت و مشارکت شرکای اجتماعی پیاده‌سازی و تنظیم و برنامه‌ریزی شود. این تشکل آمادگی دارد تا در موضوعات مختلف به شکل جدی همراهی و هم‌اندیشی و مشارکت کند. مشارکت شرکای اجتماعی و نمایندگان خدمت‌گیرندگان تأمین‌اجتماعی در ارکان تأمین‌اجتماعی می‌تواند بسیار کمک‌کننده به این سازمان باشد.

    رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با تشکر از فعالیت‌های ارزشمند معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طی دو سال اخیر کارهای ارزشمندی شکل گرفته و کارهای تحولی بسیار بزرگی انجام شده است، به‌ویژه کارگاه های آموزشی که به صورت وبیناری با موضوعات مختلف برنامه‌ریزی و اجرا شده که همکاران ما و فعالان حوزه کارگری از آنها بسیار استفاده می‌کنند.

    یاراحمدیان افزود: ما شاهد بوده‌ایم که در دوره جدید مدیریت تأمین‌اجتماعی، کارهای زیادی انجام شده که از منظر ما بسیار مهم هستند. مثلاً ما از چند سال پیش معتقد به وجود بحران جدی در منابع تأمین‌اجتماعی بودیم. بانک رفاه بیش از 100 هزار میلیارد تومان به تأمین‌اجتماعی تسهیلات داده بود و سازمان در تأمین منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان با مشکل جدی روبرو بود. اما طی همین دو سال و اندی منابع پایدار جدیدی برای تأمین‌اجتماعی ایجاد شد. با تدبیر اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل، معاونان و مدیران سازمان حرکت تازه‌ای برای ایجاد فرصت‌های جدید بیمه‌ای در بخش‌های مختلف بیمه اجباری، اختیاری و مشاغل آزاد و غیره آغاز کردند. ایجاد این فضا باعث شد تا در انتهای سال 1401 تعداد زیادی بیمه‌شده جدید به سازمان اضافه شود که تعداد زیادی از آنها بیمه‌شده اجباری بودند که اگر آمار بیمه‌شده‌های جدید را با سال‌های قبل از آن مقایسه کنیم، می‌بینیم عدد جذب بیمه‌شده جدید در سال 1401 با 8 سال پیش از آن برابری می‌کند. این فعالیت‌های قابل تقدیر به افزایش منابع درآمدی سازمان منجر شد. اعاده بخشی از دیون دولت از دیگر اقدامات ارزشمند مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی بود که با پیگیری انجام شد و از این طریق بدهی‌های عمده‌ای که تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی داشت، تسویه شد. همه اینها دست به دست هم داد تا سازمان بتواند منابع و مصارف خود را تنظیم و مدیریت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو