عصر بازار

جلوگیری از تقلب با ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت

عصر اعتبار- رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره صمت تهران با اشاره به‌ضرورت ثبت معاملات طلا و سکه گفت: دررابطه‌با اجرای این طرح از واحدهای صنفی گوناگون بازدید صورت‌گرفته است.

جلوگیری از تقلب با ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، ابتدای سال جاری بود که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ارسال پیامک هشداری به اعضای اتحادیه طلافروشان و سکه فروشان، نسبت به الزام ثبت معاملات انواع طلا در سامانه جامع تجارت تأکید کرد.

    بر اساس متن این پیامک، تخلف از ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، موجب محکومیت واحدهای صنفی متخلف خواهد شد. چرا که مطابق با دستورالعمل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند پس از ابلاغ دستورالعمل مذکور وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای کلیه اعضای اتحادیه طلا و جواهر کشور، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کرد.

    ثبت معاملات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت چه فایده‌ای دارد

    در همین راستا، حجت‌الله قاسمی رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر در ارتباط با روند اجرای طرح الزام ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت و آثار آن در شفافیت معاملات، گفت: این طرق ذیل تبصره (4) ماده (18) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال اجرا است و از اتحادیه طلا و جواهرات خواسته‌ایم تا تمامی واحدهای صنفی خود را در جلسات آموزشی نحوه کار با سامانه و ثبت معاملات را آموزش دهند.

    بازدید از واحدهای خریدوفروش سکه و طلا ادامه می‌یابد

    وی افزود: همچنین بازرسی‌ها نیز در سطح شهر از جمله مناطقی مانند صادقیه، تجریش، امام زاده حسن و بازار بزرگ تهران در حال انجام است. اولین بازرسی نیز از فروشگاه رئیس اتحادیه طلا انجام گرفت و بازرسی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

    رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص اثر شفاف‌سازی ثبت معاملات در کاهش تخلفات حوزه طلا و جواهرات اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که در آن پول‌شویی صورت می‌گرفت حوزه طلا و جواهرات بود. وقتی روند خریدوفروش شفاف شود عملاً از پول‌شویی و تخلفات در این حوزه جلوگیری می‌شود.

    قاسمی ادامه داد: اجرای طرح ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، برای مصرف‌کنندگان خرد نیست و فقط مخصوص واحدهای صنفی است.

    واحدهای صنفی طلا و جواهر می‌بایست معاملات خود را ثبت کنند

    وی افزود: اتحادیه طلا و جواهرات از سال گذشته که ابلاغ این طرح و ضوابط آن اتفاق افتاد، جلسات متعددی با رئیس و اعضای هیئت‌مدیره این اتحادیه برگزار کردیم و از آنان درخواست کردیم تا آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های خود را در سطح گسترده‌ای انجام دهند تا همه واحدهای صنفی اتحادیه طلا و جواهرات در این طرح قرار گیرند.

    رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص لزوم گسترش آموزش‌ها به‌صورت عمومی اظهار داشت: اتحادیه طلا و جواهرات آموزش‌ها را به اعضای این اتحادیه انتقال داده است؛ اما انتظار ما این است که نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی و هم اعضای این اتحادیه تلاش بیشتری توسط صورت گیرد.

    قاسمی ادامه داد: اطلاع‌رسانی عمومی برای آحاد مرد ازاین‌جهت بسیار اهمیت دارد که در صورت نداشتن اطلاعات پایه‌ای مقاومت‌هایی از سوی آنان برای اجرای طرح ثبت معاملات طلا و جواهرات در سامانه جامع تجارت ایجاد خواهد شد.

    وی در پایان گفت: هماهنگی بین اعضای صنف طلافروشان و مصرف‌کننده نهایی باید به وجود آید تا این طرح به‌خوبی و کامل اجرا شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی