عصر بازار

‌روند رو‌به رشد کاهش وابستگی به دلار در مبادلات تجاری عراق

عصر اعتبار- رئیس بانک مرکزی عراق تاکید کرد که روند کاهش وابستگی به دلار در عراق و استفاده از ارز‌های ترکیه، امارات و هند به خوبی پیش می‌رود.

‌روند رو‌به رشد کاهش وابستگی به دلار در مبادلات تجاری عراق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، «عطوان العطوانی» رئیس کمیسیون مالی پارلمان عراق در اظهاراتی تاکید کرد که بانک مرکزی عراق در ماموریت بازگرداندن ثبات بازار ارز و رهایی از سلطه دلار، مسیر طولانی را طی کرده است.

    العطوانی گفت: تنوع بخشیدن به منابع ارزی در معاملات تجاری تنها راه حل مشکل افزایش تقاضا برای دلار است.

    وی افزود: ما بر اهمیت این روند (تنوع بخشی به منابع ارزی) تاکید می‌کنیم، زیرا راه حلی موثر و راهبرد سنجیده‌ای برای گشودن افق‌های جدیدی است که تسهیل روند معاملات تجاری در سطوح مختلف را تضمین می‌کند.

    عضو پارلمان عراق ادامه داد: ما بار دیگر بر حمایت کامل خود از گام‌های بانک مرکزی عراق تاکید می‌کنیم که به طور پیوسته به سمت توسعه راه‌حل‌های واقعی برای مشکل نوسانات بازار ارز و تنوع بخشی به منابع ارزی در مبادلات تجاری پیش می‌رود.

     

    در همین حال علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق نیز در گفتگو با خبرگزاری رسمی عراق تاکید کرد: برای افزایش انعطاف‌پذیری و تسهیل در فرآیند مبادلات تجاری خارجی، اقدام به تنوع بخشی در پرداخت‌های ارزی کرده‌ایم و اکنون علاوه بر دلار، حواله‌هایی را هم به یورو و درهم امارات داریم.

    وی با تاکید بر اینکه مراحل افتتاح حساب بانک‌های عراقی در خارج از این کشور به درهم، یوان چین و روپیه هند تکمیل شده است، گفت: تفاهم‌های اولیه با طرف ترکیه برای انجام نقل و انتقالات از طریق بانک‌های ترکیه به یورو یا ارز ترکیه وجود دارد.

    العلاق افزود: این برای اولین بار است که ما تعداد قابل توجهی حساب را برای بانک‌های خود در خارج باز می‌کنیم و این یک گام بسیار مهم برای تقویت سیستم بانکی در عراق است، زیرا پذیرش این بانک‌ها به این معنی است که این بانک‌ها از سیستم‌هایی برخوردار است که قابلیت پذیرش در سطح بین المللی را دارند.

    رئیس بانک مرکزی عراق با بیان اینکه عملیات واردات با ارز‌های مختلف وارد عمل شده است، گفت: به عنوان مثال با طرف چینی و یورو از مدتی پیش آغاز شد و درهم امارات از هفته آینده آغاز می‌شود.

    وی تصریح کرد: این اقدامات با هدف کاهش فشار بر تقاضای دلار نقدی انجام می‌شود، از همین رو ما از همه واردکنندگان می‌خواهیم که عملیات واردات را از طریق نقل و انتقالات با ارز غیر دلار انجام دهند، اما برخی از مبادلات در عراق این مسیر را دنبال نمی‌کنند، بلکه به سمت فشار آوردن بر دلار موجود در بازار می‌روند، بنابراین عدم تعادل قیمتی رخ می‌دهد، برای مثال برخی در داخل خود عراق هم برای معاملات خود از دلار نقدی استفاده می‌کنند.

    العلاق افزود: دولت عراق تصمیمی را درباره عدم جواز استفاده از دلار مطرح کرد و عده‌ای از تجار هم در واردات برخی مواد و کالا‌ها از سامانه مخصوص برای دریافت دلار استفاده نمی‌کنند و کالا‌ها را به شکل قاچاق وارد می‌کنند که این امر بر قیمت دلار در بازار آزاد عراق تاثیر می‌گذارد.

    رئیس بانک مرکزی عراق همچنین افزایش تعداد بانک‌های خصوصی در داخل عراق که می‌توانند از شعب بانک‌های عراقی در خارج از کشور دلار وارد کنند، راه حلی برای کاهش تنش در بازار ارز در این کشور دانست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو