عصر بازار

پژوهشگر حوزه اقتصاد کشاورزی اعلام کرد؛

افزایش شفافیت و تسهیل فرآیندهای واردات راهکار کاهش صف ثبت سفارش

عصر اعتبار- پژوهشگر اقتصاد کشاورزی گفت: تسهیل فرآیندهای واردات، حذف روابط غیررسمی و اطلاع‌رسانی به‌موقع به واردکنندگان می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش صف و تسهیل‌کننده فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز باشد.

افزایش شفافیت و تسهیل فرآیندهای واردات راهکار کاهش صف ثبت سفارش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مراد محمدی» در نشست «فرآیندهای ارزی واردات؛ چالش‎ها و راهکارها» با حضور جمعی از اساتید، صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: حذف انحصار در واردات، کارآمدسازی نظام توزیع کالایی، تسریع در ترخیص کالاها، افزایش شفافیت و تقویت تولید داخل اقداماتی هستند که در حل چالش‌های فرآیندهای ارزی واردات تأثیر به‌سزایی دارد.

    حذف روابط غیررسمی؛ یکی از راهکارهای کاهش صف ثبت سفارش

    پژوهشگر اقتصاد کشاورزی، افزود: این که 50 میلیارد دلار درآمد ارزی که به سختی به دست می‌آید صرف چه اموری شود، مساله مهمی است. بانک مرکزی هم صحبتش این است که هروقت 18 میلیارد دلار دست من بوده است در اختیار کشاورزی قرار داده‌ام.

    وی اظهار داشت: امسال به نظر می‎رسد مدیریت مصرف منابع ارزی درحوزه واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی بهتر انجام شده است. تاکید در وزارت جهاد بر این است که تولید به دلیل عدم تامین نهاده‌ها، تولید دچار مشکل نشود که به نظر می‎رسد امسال اتفاقات خوبی افتاده هرچند که ممکن است همچنان مشکلاتی برای صادرکنندگان و واردکنندگان وجود داشته باشد.

    محمدی تصریح کرد: تسهیل فرآیندهای واردات و حذف روابط غیررسمی می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش صف ثبت سفارش و تسهیل فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز باشد. بحث بعدی اطلاع رسانی رسمی به واردات کننده‎ است.

    وی اضافه کرد: بحث بعدی عدم ایجاد انحصار در واردات توسط گروه‌ها و افراد خاص است. باید برویم به سمت این که یک محیط رقابت سالم و غیرانحصاری شکل بگیرد. لزومی ندارد به سمت واردات کالایی که امکان تولیدش در داخل هست برویم. برای واردات هر کالا باید اولویت‌سنجی شود که چقدر اولویت ورود آن کالا به کشور وجود دارد و چه اثری روی بازار می‌گذارد.

    افزایش شفافیت و تسهیل فرآیندهای واردات راهکار کاهش صف ثبت سفارش

    تسریع در ترخیص کالا از کمبود تصنعی کالا و فشار بر منابع ارزی جلوگیری می‌کند

    این پژوهشگر اقتصاد کشاورزی اظهار داشت: با حذف انحصار، کارآمدسازی نظام توزیع کالایی و تسریع در ترخیص کالاها می‌توان به این بخش کمک کرد چون در بازار کمبودهای تصنعی ایجاد می‌شود. مثلا 4 میلیون تن نهاده در گمرک داریم اما تولیدکننده می‌گوید آن نهاده را ندارم. این موجب فشار بر تامین ارز کشور می‌شود.

    وی افزود: ذرت یک گیاه پر آب بر است و حدود 1 میلیون تن در کشور تولید و حدود 7 میلیون تن وارد می‌شود. وقتی در دنیا برای فرد خاصی انحصار ایجاد کردید که کشور ما را با ایشان می‌شناسند ایشان هم با گرفتن ارز از بانک مرکزی به نرخ جهانی کشور را دچار فشار تامین ارز می‌کند. مثلا اگر فرض کنیم قیمت جهانی ذرت تنی 220 دلار است، انحصارگر ارز آن را به ازای هر تن 220 دلار از بانک مرکزی می‌گیرد اما در اصل به ازای هر تن 180 دلار پرداخته و به این ترتیب فشار بیشتری بر منابع ارزی وارد کرده است. این مسئله برای سایر نهاده‌های دامی نیز صادق است.

    وی تصریح کرد: مسائلی که در مورد روش‌های رسمی واردات هست درمورد صادرات نیز وجود دارد. مثلا صادرات غیر رسمی دام زنده از طریق قاچاق به راحتی صورت می‎گیرد و ارز آن نیز باز نمی‌گردد.

    افزایش شفافیت و تقویت تولید داخل؛ 2 راهکار کاهش صف ثبت سفارش

    محمدی گفت: افزایش اطلاعات در مورد نیاز کالا بسیار مهم است. ما مثلا فلان کالا را 300 هزار تن نیاز داریم و حدود 60 درصد آن از واردات تامین و بقیه در داخل تولید می‎شود. بعد ما 900 هزار تن ثبت سفارش کالا را انجام می‌دهیم. این سیاستگذار را دچار سردرگمی خواهد کرد. اگر این موارد را در کنار هم قرار دهیم می‌توان یک تصمیم درست گرفت.

    وی خاطرنشان کرد: شفاف‎‌سازی، ایجاد بانک‎های اطلاعاتی و تقویت تولید داخل می‌تواند خیلی از چالش‌ها را حل کند. درمورد تقویت تولید داخلی، روسیه یک زمانی برای نان مملکتش دچار مشکل بود اما به واسطه تقویت تولید داخلی الآن دارد قیمت محصولات غذایی را در دنیا تعیین می‌کند. این مهمترین کار است و در آن حالت نیازهای وارداتی و متعاقب آن مشکلات ارزی کمتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو