عصر بازار

آخرین نرخ ایجاد اشتغال در نیمه اول سال

عصر اعتبار- مطابق آخرین آمار رسمی اعلام شده ، در شش ماه اول امسال ۸۵۰هزار شغل ایجاد شده‌ است.

آخرین نرخ ایجاد اشتغال در نیمه اول سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، نیروی انسانی یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل تولید است که از طریق مشارکت در تولید چه به لحاظ یدی و فیزیکی و چه به لحاظ فکری و مدیریتی و تکنولوژی نقش مهمی در روند تولید ایفا می کند. کشورهایی که در برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی موفق تر باشند مسیر اقتصادی روشن تری دارند. یکی از دغدغه های اساسی برنامه های توسعه در کشور نیز تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره به عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه ها بوده است.

    مطابق اظهارات کریمی بیرانوند, معاون اشتغال تعهد برای ایجاد اشتغال در1402 حدود یک میلیون و 88هزار نفر است.‌به گفته بیرانوند از ابتدای سال تاکنون حدود 800هزار فرصت شغلی در سامانه رصدثبت شده است.

    محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه گزارش مرکز آمار که خالص است و اشتغال ایجادی را نشان می‌دهد گفت: یعنی ورود و خروج بازار کار. یعنی کسانی که شغل جدید برای‌شان ایجاد می‌شود منهای کسانی که از بازار کار خارج می‌شوند. مطابق با آمار تابستان 1402 نهصد و هفت هزار فرصت شغلی جدید بوده، یعنی خالص اشتغال ایجادی این میزان بوده است.

    کریمی بیرانوند با بیان اینکه بهار 1402 بیش از 728هزار خالص اشتغال ایجادی داشتیم اظهار داشت: سامانه رصد اشتغال به صورت برخط ولحظه‌ای نشان می‌دهد، مطابق با آمار سامانه‌ رصد در سال 1401بیش از 1میلیون و 350هزار فرصت شغلی جدید بر اساس کد ملی، نوع شغل، جایی که در آن شغل ایجاد شده، دستگاهی که کمک کرده آن شغل ایجاد بشود و تعداد اشتغال ایجادی هر طرح را ما شمردیم. بعد از شمارش‌ها نظارت سه مرحله‌ای یعنی پیامکی، تماسی و حضوری انجام شده است.

    کریمی بیرانوند درباره میزان اشتغالزایی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون گفت: با احتساب نیمه دوم 1400 اگر بخواهم بگویم با آمار دقیقی که روی سامانه رصد داریم در سال 1401قریب به یک میلیون شغل ایجاد شد . در حال حاضر آمار سامانه‌ی رصد 800 هزار تا است، تقریباً 1میلیون و 800هزار فرصت شغلی. علاوه بر این در نیمه دوم 1400هم ما تقریباً 680هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کردیم. با ضریب صحت سنجی اگر در نظر بگیریم، از ابتدای مهر 1400تا کنون تقریباً دو و نیم میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. هر یک نفر یعنی یک کد ملی که ما می‌دانیم، کجا مشغول کار است و چه کار می‌کند.

    *آمار بیکاری به 7.9 درصد رسیده‌ است

    ابراهیم رئیسی, رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه 1403به مجلس گفت:آمار بیکاری به 7.9درصد رسیده‌است. طبق آمار وزارت رفاه، فقط در همین شش ماه اول امسال 850هزار شغل ایجاد شده‌ است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی