عصر بازار

پرداخت وام ۴ میلیاردتومانی به مشاغل خانگی با کارآفرینی برای حداقل ۴۰ نفر

عصر اعتبار- رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور گفت: در این دولت در حوزه مشاغل خانگی پشتیبان مجوز‌ها مدل کارفرمایی است و به افراد کارآفرین ۴ میلیارد تومان به‌ازای اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر پرداخت می‌شود.

پرداخت وام ۴ میلیاردتومانی به مشاغل خانگی با کارآفرینی برای حداقل ۴۰ نفر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور درباره ساماندهی مشاغل خانگی گفت: در حوزه مشاغل خانگی اکثر متقاضیان زنان سرپرست خانوار از دهک های پایین جامعه هستند. عمده کسانی که مخاطب ما هستند از دهک های پایین جامعه هستند. در استان های کم برخوردار آمارها بالاتر و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست هستند.

    وی ادامه داد:  مطابق آمارها در سال 1401 هدفگذاری 100هزار شغل خانگی ایجادی داشتیم که به 103هزار شغل رسیدیم.برای امسال هدفگذاری برای ایجاد 150هزار شغل داشتیم ، تا کنون مطابق آمارها حدود 140هزار شغل ایجادی برای این حوزه ثبت شده است. بیشتر از 850هزار شغل آمارداریم، حدود یک میلیون نفر صاحب مشاغل خانگی در کشور هستند.

    همتیان افزود:512 رسته مشاغل خانگی داریم. قبل از شروع کار دولت سیزدهم حدود 300 رشته داشتیم. اما در این دولت تعدادی رشته افزوده و شناسایی شده است. در طی این 2سال فعالیت دولت دو جلسه مهم ستاد ساماندهی مشاغل خانگی را برگزار کردیم.

    رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور اظهار داشت: در دهه گذشته 9همت تسهیلات به این حوزه پرداخت شد. اما در این دولت در حوزه مشاغل خانگی پشتیبان مجوز‌ها مدل کارفرمایی است و به افراد کارآفرین 4 میلیارد تومان به‌ازای اشتغال‌زایی برای 40 نفر پرداخت می‌شود.

    وی بیان کرد: تضمیمن وثایق یکی از مشکلات در حوزه بانکی است. قانون ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی مصوب سال 82 است و مطابق ماده 2، مشاغل خانگی مشاغلی هستند که توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب طرح کسب‌وکار شکل می‌گیرند و منجر به ارائه خدمت یا کالای قابل‌عرضه به بازار می‌شود.

    رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه تسهیلات 3همت از بانک مرکزی دریافت و به استان‌ها بر اساس تعهد اشتغال تخصیص‌داده‌شده است که خوشبختانه 95 درصد اعتبارات جذب شد افزود: امسال هم باتوجه‌به رشد مشاغل خانگی اعتبارات 4همت دریافت شده و اکنون بانک‌ها در حال پرداخت هستند. حداکثر سقف پرداخت تسهیلات 150میلیون تومان است که به صورت فردی پرداخت می شود.

    وی گفت: در راستای تعهدی که وزارت کار دارد، باید به تعهد 150هزار شغل ایجادی در حوزه کسب‌وکارهای خانگی با همکاری بانک‌ها و دستگاه در سال 1402برسد.

    همتیان افزود: با صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها، گام اساسی و مهمی در تسهیلگری صدور مجوزها و مانع‌زدایی برداشته شد. در گذشته متقاضیان برای گرفتن امضای طلایی مجوز در برخی موارد ماه‌ها و حتی سال‌ها بین دستگاه‌های اجرایی در رفت‌وآمد بودند تا بتوانند مجوز دریافت کنند، اما اکنون چنین چیزی نداریم.

    رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون افزود: برای امسال با 4 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی دریافت کردیم، قرار است 150هزار شغل ایجادی داشته باشیم و تا پایان سال مشکل تأمین بازار و فروش را برای متقاضیان با برنامه‌ریزی که انجام شده، حل کنیم تا بتوانیم به رونق تولیدات مشاغل خانگی رسیدگی بیشتری داشته باشیم.

    همتیان گفت: پیشرفت و ارتقایی که در بحث مشاغل خانگی رخ‌داده، به دلیل نوع حمایتی بوده که دولت از ما داشته است. بررسی سوابق گذشته نشان می‌دهد که چنین نگاهی وجود نداشته است و حذف نگاه فرودستانه نخستین گام مهمی بود که این دولت در حوزه مشاغل خانگی بود که یکی از ارکان مهم اشتغال‌زایی در کشور است.اگر بنا داریم اقتصاد را مردمی کنیم، مشاغل خانگی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی