عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی ایران :

تسهیل تامین نیاز‌های ارزی با مرکز مبادله ایران

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران یک مرجع قانونی برای تامین نیاز‌های ارزی کشور از جمله ارز دانشجویی است.

تسهیل تامین نیاز‌های ارزی با مرکز مبادله ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سید حمید حسینی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اثرگذاری مرکز مبادله ایران بر بازار ارز گفت: بازار ارز امسال از ثبات خوبی برخوردار بوده، چون بانک مرکزی از ابتدای سال سیاست تثبیت را دنبال کرده است.

    وی افزود: افزایش درآمد‌های ارزی، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها و ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران به منظور تامین ارز خدماتی اعم از دانشجویی، مسافرتی و .. به ثبات و پیش‌بینی پذیری نرخ ارز کمک خوبی کرده است.

    عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با مزایای ایجاد مرکز مبادله ایران تاکید کرد: گاهی اوقات تقاضا برای ارز دانشجویی، مسافرتی و سایر ارز‌ها افزایش پیدا می‌کند که با افزایش تقاضا، نرخ ارز بالا می‌رود؛ اما چون یک مرجع قانونی برای پاسخگویی به نیاز‌های ارزی وجود دارد دیگر خبری از افرایش قیمت ارز نیست و مانند ماه‌های قبل که شاهد بودیم در دامنه‌ای محدود نوسان می‌کند و در این شرایط بازار ارز به آرامش می‌رسد.

    وی افزود: هر چه استفاده از ابزار‌های جدید در مرکز مبادله افزایش پیدا کند، تامین نیاز‌های ارزی آسان‌تر صورت می‌گیرد، همچنین ایجاد ابزارهایی برای سرمایه گذاری در حوزه ارز دارای اهیمت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    حسینی با اشاره به انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی در مرکز مبادله ایران بیان کرد: اگر درآمدی که از فروش اوراق ارزی به دست می‌آید در پروژه‌هایی با بازدهی بالا سرمایه گذاری شود برای اقتصاد منفعت زیادی به همراه خواهد داشت.

    وی با اشاره به گفته رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر استفاده از ابزار سوآپ در مرکز مبادله ایران، گفت: سوآپ می‌تواند ریسک نوسانات ارزی را پوشش دهد در این شرایط واردکننده و صادرکننده نیز بدون نگرانی از افزایش قیمت ارز با این ابزار ریسک خود را پوشش می‌دهند. ضمن اینکه از این ابزار در تمامی دنیا استفاده می‌شود.

    حسینی در پایان تاکید کرد: در صندوق ارزی به علت ریسک نوسانات نرخ ارز، صادرکننده یا واردکننده‌ای که خواستار دریافت وام ارزی است نمی‌تواند ریسک ارزی خود را پوشش دهد و بیمه ارزی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو