عصر بازار

هشدار صندوق بین المللی پول بر تبعات جنگ سرد بر اقتصاد جهانی

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که از هم گسیختگی اقتصاد جهانی به بلوک‌های مختلف قدرت، می‌تواند منجر به نابودی دستاوردهای تجاری و از بین رفتن هزاران میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی جهان شود.

هشدار صندوق بین المللی پول بر تبعات جنگ سرد بر اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول هشدار داده است که از هم گسیختگی اقتصاد جهانی و تحولات در تجارت دوجانبه می تواند منجر به جنگ سرد جدیدی شود که پیشرفت‌های حاصل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را هم خنثی کند.

    صندوق بین‌المللی پول نسبت به خطرات رقابت بین چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی و احتمال راه افتادن جنگ سردی جدید به دلیل رویارویی این دو کشور در جهان هشدار داده و معتقد است که تقابل بین آمریکا و چین منجر به تقسیم شدن اقتصاد جهان به بلوک‌های متضادی می‌شود که می‌توانند یک جنگ سرد جدید را رقم بزنند.

    گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول طی سخنانی در بیستمین کنفرانس جهانی انجمن بین‌المللی اقتصاد گفت: «اگر با دانستن هزینه‌ها وارد جنگ سرد دوم شویم شاید مطمئنا شاهد ویرانی اقتصادی قطعی نباشیم، اما ممکن است شاهد پاک شدن دستاوردهای تجاری باشیم که به لطف باز و آزاد بودن تجارت به دست آمد که از جمله آن هزاران میلیارد دلار از تولید جهانی است.»

    گوپینات که مقام دوم صندوق بین المللی پول است، افزود، اگرچه هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی گسترده در جهانی شدن وجود ندارد، اما با تبدیل شدن از هم گسیختگی اقتصادی جغرافیایی به یک واقعیت فزاینده، خطوط گسل ظاهر می‌شوند.

    صندوق بین‌المللی پول هشدار داد، اگر اقتصاد جهانی به دو بلوک تقسیم و تجارت بین آنها متوقف شود، زیان جهانی حدود 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی تخمین زده می‌شود، اما بسته به توانایی اقتصادها برای سازگاری با شرایط، این زیان می‌تواند به هفت درصد تولید ناخالص داخلی برسد و در سطح کشورها این ضرر به ویژه برای اقتصادهای کم درآمد و بازارهای نوظهور زیاد خواهد بود.

    گوپینات گفت: ضرر اقتصاد جهانی در نتیجه بحران اوکراین نیز ممکن است به هفت درصد تولید ناخالص داخلی برسد، اما  سه سناریو برای توسعه وضعیت اوکراین  مطرح است، سناریوی منفی که شامل درگیری طولانی‌تر و شدیدتر است و فرض می‌کند که خصومت‌ها تا پایان سال 2025 متوقف می‌شود.

    بر اساس سناریوی منفی، صندوق بین المللی پول معتقد است که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال آینده پنج درصد کاهش خواهد یافت.

    سناریوی اصلی پایان بحران را در سال 2024 پیش‌بینی می‌کند و انتظارات مثبت نشان‌دهنده زمان پایان خصومت‌ها نیست.

    در پایان ژوئن گذشته، صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد که بدهی عمومی اوکراین در سال 2023 به 88.1 درصد تولید ناخالص داخلی، در سال 2024 به 98.6 درصد و در سال 2025 به 100.7 درصد افزایش یابد.

    روابط بین چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر از بابت موضوعاتی همچون تعرفه‌ها علیه واردات کالاها، مساله تایوان، مالکیت معنوی، امنیت سایبری، حذف خودمختاری هنگ‌کنگ و منشاء شیوع ویروس کووید-19 و موارد دیگر تیره شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو