عصر بازار

آثار اجرای سیاست تثبیت:

کاهش ۱۶.۶ درصدی در رشد نقدینگی و ۱۶.۳ درصدی در تورم امسال

عصر اعتبار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی ۱۶.۶ درصدی نرخ رشد نقدینگی در ۲۶ ماه گذشته از کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم طی مدت فروردین تا آبان ماه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: شاخص نرخ رشد نقدینگی که در مهر ۱۴۰۰ حدود ۴۲.۸ درصد بود در آبان‌ماه امسال به ۲۶.۲ درصد کاهش یافت که این روند مثبت در کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم از فروردین تا آبان ماه امسال قابل مشاهده است.

کاهش ۱۶.۶ درصدی در رشد نقدینگی و ۱۶.۳ درصدی در تورم امسال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمد شیریجیان با اشاره به صحبت های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیأت دولت گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان ماه نسبت به ابتدای سال و نیز شروع به کار دولت کاهش یافته و از شرایط مناسب تری برخوردار شده است.

    مقام مسئول بانک مرکزی یادآور شد: یکی از محورهای اصلی سیاست بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی به عنوان متغیری اثرگذار در میان مدت و بلندمدت بر تورم است و طبیعتاً این اثر تورمی می تواند منجر به تغییراتی در سایر متغیرهای کلان اقتصادی شود.

    وی با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یعنی در مهر ماه 1400، رشد نقدینگی 42.8 درصد بود، عنوان کرد: این عدد در آبان ماه 1402، یعنی در مدت زمان نزدیک به 2 سال به 26.2 درصد رسیده است و معادل 16.6 درصد کاهش یافته است که رکورد مناسبی در زمینه کنترل نقدینگی محسوب می شود و اثر تورمی آن را تاکنون مشاهده می کنیم و قطعاً از این به بعد آثار موثر و مثبت تری خواهد داشت.

    شیریجیان افزود: این امر را می توان در کاهش تورمی 16.3 درصدی تورم امسال از فروردین ماه تا آبان مشاهده کرد. از طرفی اتفاق مثبت دیگر، کاهش رشد پایه پولی بود که رشد آن برای ابتدای امسال معادل 45 درصد بود و این عدد در حال حاضر به 38.5 درصد رسیده است. برهمین اساس همانطور که بارها یادآور شده ایم، رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به یک همبستگی می رسند و امیدواریم همگرایی این دو متغیر تا پایان سال بهبود یابد.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به هدف گذاری 25 درصدی برای رشد نقدینگی، تأکید کرد: امیدواریم این مهم تا پایان سال محقق شود و حتماً اثر مثبت اقتصادی آن نیز در میان مدت مشهود خواهد بود. برای نمونه، ما در حال حاضر شاهد روند نزولی تورم و تحقق بیش از 16 درصدی آن بوده ایم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

    وی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری خود از تأمین مالی بخش تولید نیز غافل نبوده است، تصریح کرد: تا همین مقطع زمانی هشت ماهه، رشد تسهیلات در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته، 24.2 درصد افزایش یافته است و معادل سه هزار و 334 همت تسهیلات بانکی به بخش های مختلف اعطا شده است. برای مثال در حوزه شرکت های دانش بنیان، نزدیک به 72 درصد رشد تسهیلات داشتیم. همچنین در بانک مرکزی تأمین مالی زنجیره ای و موضوعاتی که تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها را مد نظر دارد را پیگیری می کنیم، این امر بدین معناست که موضوع کنترل و استفاده بهینه از نقدینگی توأمان با یکدیگر دیده شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو