عصر بازار

تحقق کنترل تورم با کاهش ۱۶.۶ درصدی رشد نقدینگی

عصر اعتبار- به گفته کارشناسان، با کاهش نرخ رشد نقدینگی تورم که یکی از شاخص‌های حائز اهمیت کلان اقتصادی به شمار می‌رود تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

تحقق کنترل تورم با کاهش ۱۶.۶ درصدی رشد نقدینگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بنابر اعلام بانک مرکزی شاخص نرخ رشد نقدینگی که در مهر 1400 حدود 42.8 درصد بود در آبان‌ماه امسال به 26.2 درصد کاهش یافت.

    نرخ رشد نقدینگی که به تازگی محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به آن گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان ماه نسبت به ابتدای سال و نیز شروع به کار دولت کاهش یافته و از شرایط مناسب تری برخوردار شده است.

    او یادآور شد: یکی از محور‌های اصلی سیاست بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی به عنوان متغیری اثرگذار در میان مدت و بلندمدت بر تورم است و طبیعتاً این اثر تورمی می‌تواند منجر به تغییراتی در سایر متغیر‌های کلان اقتصادی شود.

    او با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یعنی در مهر ماه 1400، رشد نقدینگی 42.8 درصد بود، عنوان کرد: این عدد در آبان ماه 1402، یعنی در مدت زمان نزدیک به 2 سال به 26.2 درصد رسیده است و معادل 16.6 واحد درصد کاهش یافته است که رکورد مناسبی در زمینه کنترل نقدینگی محسوب می‌شود و اثر تورمی آن را تاکنون مشاهده می‌کنیم و قطعاً از این به بعد آثار موثر و مثبت تری خواهد داشت.

    کاهش رشد نقدینگی و اثر گذاری آن بر شاخص های کلان اقتصادی که آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زمانی که نقدینگی به دلایل مختلفی مانند انتشار پول پر قدرت (که این می‌تواند به سبب افزایش درآمد‌های نفتی رخ دهد)، تامین کسری بودجه و یا استقراض بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند در نهایت این افزایش ایجاد تقاضا در بازار می‌کند و این تقاضا اگر با کالا به عبارتی عرضه مواجه نشود نتیجه آن تورم خواهد بود تورمی که بر سفره مردم تاثیر گذار خواهد بود و قدرت خرید را کاهش می‌دهد.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: مدتی است که رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است و سرعت گردش نقدینگی هم کم شده که این بر شاخص‌های کلان اقتصادی اثر گذار است در نهایت هم مطلوب است رشد نقدینگی به سمت تولید رود تا به تورم منجر نشود.

    در ادامه هم میرزایی دیگر کارشناس اقتصادی پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر تورم شناخته می‌شود. زمانی که نقدینگی خلق می‌شود اگر به سمت تولید سوق داده نشود به سوی بازار‌های غیرمولد حرکت می‌کند که می‌تواند تورم شدیدی را ایجاد کند اصلا بر همین اساس است که کاهش رشد نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر مهار تورم به شمار می‌رود که از این رو کاهش نقدینگی که رخ داده می‌تواند آثار زیادی از جمله کنترل تورم داشته باشد به شرطی که سایر عوامل موثر در تورم هم به نحو مناسب مدیریت شود.

    او در ادامه اظهار کرد: در رشد نقدینگی باید به مولفه‌های کلان اقتصادی هم توجه ویژه داشت و اقدامات بانک مرکزی برای حفظ این روند و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

    پیش از این هم در 9 مرداد رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین مطرح کرده بود؛ امسال اساس مساله مهار تورم، کنترل نقدینگی است و پایه پولی ممکن است به دلیل مسائل رشد اقتصاد یا تغییرات تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، اما باید سعی کنیم تورم را مهار کنیم. در بسیاری از تحقیق‌ها، مساله اثر نقدینگی بر تورم مورد بحث است. پایه پولی جزئی از نقدینگی است و ما باید نقدینگی را کنترل کنیم. برای کنترل نقدینگی باید ناترازی را ملاحظه و کنترل کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی