عصر بازار

معاون وزیر صمت اعلام کرد

ثبت موجودی طلا در سامانه الزامی نیست

اجرای سامانه مودیان بدون تاخیر

عصر اعتبار- معاون وزارت صمت با بیان اینکه ثبت موجودی طلا و ثبت کد ملی خریدار از اساس در قانون سامانه مودیان مالیاتی نبوده و در این رابطه سوء تفاهم شده است، گفت: اعتراضات صنف طلا با تعامل و رفع سوء تفاهم‌ها حل شد و قانون سامانه مودیان مالیاتی هم بدون تاخیر اجرایی می‌شود.

ثبت موجودی طلا در سامانه الزامی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علیرضا شاهمیرزایی اظهار کرد: ثبت اطلاعات موجودی اولیه طلا و ثبت کد ملی خریدار نهایی هیچکدام الزامی نیست و ثبت در یک سامانه کافی است. بنابراین اصناف فعال در حوزه فروش طلا متوجه شدند که هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود و سوء تفام‌ها رفع شد.

    وی با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر هیچ ابلاغی غیر از اجرای سامانه مودیان انجام نشده، گفت: اما عده‌ای شبهه ایجاد کردند و سعی کردند القا کنند که اختلاط سامانه‌ها رخ داده و مشکل سیستمی وجود دارد. اما الان که مسئله غیرواقعی مرتفع شده، موضع دیگری دارند. این در حالی است که صرفا با تعامل و رفع سوء تفاهم موضوع حل شده و از اساس قرار نبوده که اجرای پروژه ‌ای دیگر با اجرای سامانه مودیان مخلوط شود.

    قانون سامانه مودیان بدون تاخیر اجرا می‌شود

    معاون تجارت و خدمات وزارت صمت درباره خبر تعویق سه ماهه اجرای قانون نیز گفت: این خبر درست نیست و این مهلت سه ماهه، برای وزارت صمت و سازمان مالیاتی تعیین شده که سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان را کاملا با یکدیگر یکپارچه  کنند. اما در اجرای قانون سامانه مودیان، هیچ تاخیری ایجاد نشده و این قانون به صورت صددرصد اجرایی می‌شود و اصناف طلا هم این موضوع را پذیرفته‌اند.

    وی همچنین با تکذیب این خبر که فاز جدید سامانه جامع تجارت همزمان با سامانه مودیان اجرایی شده و اختلالی ایجاد کرده، گفت: از ماه‌ها قبل بین سامانه‌های صمت و سامانه مودیان مالیاتی اتصال وجود داشته و دارد و تنها در برخی بخش‌ها باید یکپارچه سازی کامل‌تر شود تا همه فعالان یک پنجره واحد ببینند. بنابراین سه ماه فرصت تعیین شد تا این یکپارچه سازی انجام شود. ولی برخی در اخبار القا کردند که قرار است پروژه دیگری همزمان با پروژه سامانه مودیان اجرایی شود که این موضوع تکذیب می‌شود. در ماه‌های اخیر و در سال جاری هیچ ابلاغی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وجود نداشته است.

    قرار نیست از ثر تورم بر قیمت طلا مالیات بگیریم

    شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه خبر مالیات 25 درصدی بر موجودی طلا نیز خبر غلطی بود، تصریح کرد: چنین چیزی در قوانین مالیاتی کشور نیست و قانون مالیات عایدی سرمایه هم هنوز نهایی نشده و بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها با مشمول شدن طلا در آن مخالف هستند. طبق قوانین موجود هرکس خرید یا فروش طلای خود را شفاف سازی کند، مورد حمایت و تشویق قرار خواهد گرفت. مردم هم همیشه در هنگام خرید طلا مطالبه سند و فاکتور رسمی می‌کنند تا از عیار طلا و تقلبی نبودن کالای فروخته شده کسب اطمینان کنند، بتوانند از طلای خود به عنوان تضمین استفاده کنند و وام بگیرند و از مزیت سرمایه‌گذاری در طلا هم بهره ببرند. بنابراین اینکه برخی در اخبار اعلام کرده اند دولت میخواهد بابت افزایش قیمت طلا ناشی از تورم، از کسی مالیات بگیرد چنین موضوعی مطرح نیست.

    معاون وزیر صمت همچنین از توافق با اصناف طلا خبر داد و گفت: فعالان این حوزه اکنون به طور دقیق آگاه شدند که نیازی به ثبت موجودی اولیه طلای خود ندارند و همچنین طلافروشان الزامی به گرفتن کد ملی مشتری خود ندارند. ایجاد سوء تفاهم و نگرانی در شروع اجرای یک پروژه عظیم مثل سامانه مودیان مالیاتی، طبیعی است و به معنی آن نیست که آموزش و فرهنگ سازی انجام نشده است و در حال حاضر هم این نگرانی‌ها برطرف شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی