عصر بازار

اتمام شناسایی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تا پایان امسال

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از اتمام شناسایی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های تحت کنترل بخش عمومی یا دولتی تا پایان امسال خبر داد و گفت که برای نخستین بار در طول تاریخ، شناسایی و انتشار صورت‌های مالی این شرکت‌ها در دولت سیزدهم برای اطلاع مردم در سامانه «کدال» اتفاق است.

اتمام شناسایی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمد عنبری» درباره آخرین وضعیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی افزود: در خصوص شرکت‌های دولتی مواردی که در سال 1401 حسابرسی شده‌اند، تا این لحظه به‌طور عمده صورت های مالی آنها آماده شده است.

    وی بیان‌داشت: به‌جز شرکت‌های محدودی مانند شرکت ملی گاز که هنوز حسابرسی آنها به اتمام نرسیده و دیر به حسابرس تحویل داده شده که البته این شرکت از موعد قانونی خود برای این منظور تخلف کرده است، اما صورت‌های مالی سایر شرکت ها منتشر شده و یا به زودی منتشر می‌شود.

    این مسوول درباره شرکت‌های سود ده و زیان‌ده، توضیح‌داد: 20 شرکت در فهرست سودده‌ها قرار دارند که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی نفت، پُست بانک و شرکت فرودگاه ها مهمترین آنها هستند که در سال 1401 بیشترین سوددهی را در بین شرکت های دولتی داشتند. در خصوص زیان ده‌ها نیز سازمان هدفمندی یارانه ها، شرکت نیروی برق حرارتی و شرکت پالایش و نفت آبادان نیز زیان‌ده‌ترین شرکت های دولتی اعلام شده‌اند.

    عنبری همچنین با ذکر این نکته که برای اعلام دلایل زیان دهی و سود دهی شرکت های دولتی یا تحت کنترل دولت ملاحظاتی وجود دارد که نیازمند بررسی است، گفت: به عنوان مثال ایمیدرو به عنوان سودده ترین شرکت دولتی 44 هزار میلیارد سود را برای سال 1401 گزارش کرده که این سود را از محل درآمدهای عملیاتی و فروش و دریافت حق سهم معادن بوده است، یعنی سود فروش از محل فروش سنگ های معدنی بوده و در بخش واگذاری‌ها نیز این شرکت حق سهم خود را از این محل دریافت کرده و این رقم بزرگ به دست آمده و عمده سود سرمایه گذاری های این شرکت نیز مربوط به شرکت های وابسته است. البته این شرکت سایر درآمدها نیز داشته که ناشی از تعدیل نرخ کلوخه مجتمع سنگان است.

    مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی همچنین درباره دلایل سوددهی شرکت پتروشیمی در سال 1401، اضافه‌کرد: سود دهی این شرکت به دلیل بهره برداری از خط لوله اتیلن غرب بوده و شرکت تولید مواد معدنی هم در سال 1401 به موجب بند (ت) ماده 35 رفع موانع تولید محصولات خود را از قبیل مس، روی و سرب و شمش طلا را در بورس کالا به فروش رسانده که با توجه به فرم قیمت گذاری و مدل فروش منجر به افزایش قیمت مجتمع انگوران و موته شده که سود این شرکت را به پنج هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

    وی اظهار داشت: شرکت ملی نفت نیز به دلیل افزایش میزان فروش خالص محصولات و حواشی ناشی از نرخ ارز سود ده بوده است. پست بانک و سایر شرکت های دولتی هر کدام به دلایل مختلف سوددهی قابل توجهی داشته اند. درباره علت زیان دهی نیز دلایل مختلفی دارد که در زمان مناسب این مساله نیز اعلام می شود.

    عنبری افزود: تا این لحظه کل شرکت‌های دولتی، 340 شرکت به اضافه شرکت های در حال انحلال یا تسویه هستند که صورت های مالی آنها از طرف ما آماده و در سامانه کدال منتشر شده است. تا کنون نیز برخی از شرکت‌های تحت کنترل دولت شناسایی شده اند که صورت های مالی آنها آماده شده که در مجموع صورت های مالی یک‌هزار شرکت توسط ما در کدال منتشر شده است.

    وی درباره برنامه انتشار صورت‌های مالی جدید تا انتهای سال نیز بیان‌داشت: برنامه و پیش بینی ما این است که تا آخر اسفند امسال یک نوبت دیگر صورت های مالی سایر شرکت های مالی مشمول قانون بودجه تحت کنترل دولت و دولتی ها را منتشر کنیم که در صورتی که صورت های مالی آنها آماده باشد، تعداد این شرکت ها به یک‌هزار مورد دیگر می رسد. یعنی تا انتهای سال اطلاعات مالی 2هزار شرکت منتشر خواهد شد و این علاوه بر شرکت‌های بورسی است که باید به صورت قانونی و طبیعی صورت‌های مالی خود را منتشر کنند.

    این مقام مسوول اضافه‌کرد: در واقع برای نخستین بار شبکه کل شرکت های تحت کنترل دولت و شرکت های دولتی در کل تاریخ اقتصادی ایران تحت اشراف دولت قرار گرفته و صورت های مالی آنها در راستای شفافیت در معرض دید عموم در کدال منتشر شده است.

    مدیرکل دفتر امور شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی در پایان تاکید کرد: برای سال 1403 نیز شناسایی جدیدی وجود ندارد و همین تعداد شرکت اعلام و تا زمان واگذاری به روزرسانی می شوند که بعد از فروش باید آنها را از فهرست حذف کنیم، یا اینکه شرکت جدید توسط دولت تاسیس شود که ما ورود کنیم. در غیر این صورت تا پایان امسال همه این شرکت‌ها بررسی و صورت‌های مالی آنها منتشر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو