عصر بازار

۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی داریم

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک ملی با بیان این که ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی داریم گفت: برای مرجع سازی ارز باید از ابزارهای علمی استفاده کرد.

۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی داریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، علیرضا گچ‌پز‌زاده در نشست بازارسازی و‌ مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران تاکید کرد: برای اینکه جلوی‌رشد بازار غیررسمی را بگیریم باید ابزارهای مرجع سازی ارز را درست بشناسیم و‌از آنها استفاده مناسبی داشته باشیم.

    معاون ارزی بانک ملی گفت: 20 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در اختیار افرادی است که هیچ بهره ای از آن نمیبرند؛ شاید اگر ابزاری داشتیم می توانستیم از این منابع در اقتصاد استفاده می کردیم.

    این مقام‌مسوول در بانک ملی تصریح کرد: برای مرجع سازی ارز باید از ابزارهای علمی استفاده کرد ضمن اینکه در تصمیم گیری های سیاسی و تاثیرگذار اقتصاد هم باید ملاحضات مد نظر باشد.

    علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارزی هم در این نشست اظهارداشت: مرجعیت قیمت زمانی رسمیت دارد که عموم به آن مراجعه کنند و اینطور نیست که ما بگوییم فلان نرخ می شود، نرخ مرجع! در دنیا هم همینطور است.

    وی درباره کنترل نوسان گفت: درباره بعضی از دارایی های مالی نوسان طبیعی است اما در برخی موارد اینطور نیست؛ نرخ ارز هم همینطور است. مرکز مبادله میخواهد در این حوزه ابزارسازی کند و‌به پیش بینی پذیری هم‌کمک‌کند؛ ضمن اینکه بتواند به نیازهای ارزی هم‌ پاسخ دهد. یکی از ماموریت های ما این است که تقاضاهای متعدد و مشروع ارزی را تامین کنیم تا از حجم مراجعات به بازار ازاد کاسته شود و در بازار رسمی این نیازها تامین‌شود.

    مدیرعامل مرکز مبادله ارزی همچنین گفت: ابزارهای سلف ارزی و پیمان اتی ارزی را اجرایی خواهیم‌کرد تا به پیش بینی پذیری اقتصاد هم‌کمک‌کند. عمدتا طرفین که دارنده ارز هستند در این قراردادها حضور خواهند داشت؛ بازار ثانویه هم ندارد و شرط تحویل در این قراردادها وجود دارد.

    به گزارش تسنیم، ششمین نشست تخصصی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران» امروز سه شنبه 19 دی ماه 1402 با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد.
    «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» موضوع دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است. در نشست‌های همایش، مباحث مختلف حول این موضوع از منظر تصمیم گیری بررسی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی