عصر بازار

بانک جهانی: بدترین نیم دهه ۳۰ سال گذشته اقتصاد جهانی رقم خورد

عصر اعتبار- گروه بانک جهانی در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی به سمت بدترین رشد نیم دهه اخیر در ۳۰ سال گذشته پیش می‌رود.

بانک جهانی: بدترین نیم دهه ۳۰ سال گذشته اقتصاد جهانی رقم خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد گروه بانک جهانی اظهار کرد «بدون اصلاح مسیر اصلی، دهه 2020 به‌عنوان یک دهه فرصت هدر رفته تبدیل خواهد شد».

    بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) در سال 2024 کاهش بیشتری پیدا کند و به 2.4 درصد برسد که نسبت به 2.6 درصد که در سال گذشته ثبت شده بود، نزول کرده است.

    با این حال پیش‌بینی می‌شود که در سال 2025، رشد جهانی رقم 2.7 درصد شود.

    همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده و چین از 2.5 و 5.2 درصد در سال 2023 به ترتیب به 1.6 درصد و 4.5 درصد در سال 2024 کاهش یابد، در حالی که انتظار می‌رود رقم رشد اقتصادی منطقه یورو از 0.4 درصد در سال 2023 به 0.7 درصد در سال 2024 افزایش یابد.

    با این وجود، این سازمان هشدار داد که چشم‌انداز بسیار نامشخص است، زیرا جهان در حال حاضر با دو جنگ، کاهش رشد اقتصادی چین و گرم شدن کره زمین مواجه است.

    بانک جهانی خاطرنشان کرد که در صورت تشدید در این دو درگیری بزرگ، قیمت انرژی ممکن است افزایش یابد که بر «فعالیت جهانی و تورم» تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی