عصر بازار

دریافت ۴ هزار میلیارد تومان اظهارنامه‌ مالیاتی از هنرمندان با معافیت مالیاتی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی!

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه معافیت مالیاتی هنرمندان در سه سال اخیر مشروط است، گفت: سازمان امور مالیاتی امسال بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان اظهارنامه مالیاتی از هنرمندان دریافت کرده است.

دریافت ۴ هزار میلیارد تومان اظهارنامه‌ مالیاتی از هنرمندان با معافیت مالیاتی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، شاهین مستوفی مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه طبق اصل 51 قانون اساسی مطابق قانون،  مالیات دریافت می‌شود، گفت: هر معافیت و نرخ صفر مالیاتی یا مشوق مالیاتی الزاما باید بر مبنای قانون باشد، سازمان امور مالیاتی که به استناد ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شد صرفا مجری قوانینی است که در کشور تصویب می‌شود و هر آنچه در مراجع قانونی مصوب شود سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن است فارغ از آن که الان می‌خواهیم بگوییم چه اشخاصی باید مالیات بدهند یا ندهند.

    وی افزود،  صرف این که یک فعالیتی را به هر دلیلی معافش کنیم قاعدتا با اصل عدالت خود مالیات و عبارت مالیات مخالفت دارد، اما نکته‌ای است که  مالیات  را از سود می‌گیریم نه از فروش نه از آن چه که  به عنوان عایدی کسبش می‌کنند، قبل از این که هزینه هایشان را کسر کنند.

    مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت:  اگر یک فعال اقتصادی فارغ از این که ناشر است، کتاب فروش است، هنرپیشه است هزینه‌هایی که انجام می‌دهد مطابق با قانون بیشتر از آن چیزی باشد که درآمد کسب می‌کند با اعمال معافیت مالیاتی که در قانون برای همه اقشار جامعه به عنوان معافیت معیشتی درنظر گرفته حالا اگر سودی داشت دیگر فرقی نمی‌کند که کارگر است، کتاب فروش است و یا هر شغل دیگری دارد باید بیاید نسبت به سودش مالیات بدهد، اما همان طوری که تایید کردم به هر حال قانون گذار باتوجه به جمیع شرایط افرادی را معاف از مالیات کرده با همین رویکرد هم بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم و فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری طبق قانون از مالیات معاف شدند، اما نکته‌ای که  به آن تاکید میشود این است که معافیت  هنرمندان مشروط بر این است که اگر باید جزو گروه یک باشند دفاتر قانونی دریافت بکنند باید حتما دفاترشان را تنظیم کنند به سازمان امور مالیاتی ارایه کنند.

    در سه سال اخیر معافیت مالیاتی فعالیتهای هنری مشروط شد

    مستوفی گفت: حتما باید اظهارنامه مالیاتی بدهند و حتما باید اسناد و مدارک شان را ارایه کنند، اما نکته مهم این که باتوجه به این که به این نتیجه رسیده شده که اصل عدالت مالیاتی در سطح کشور باید اجرایی شود و در سطح حاکمیت به این مساله توجه ویژه شده است که بتوانند معافیت‌ها را ساماندهی بکنند، هم اکنون سه سال است در قوانین بودجه متفاوت معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری با شرایط خاصی مشروط شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که میانگین درآمدی ناشران چقدر است، گفت: آن چه از اظهارنامه‌های مالیاتی برای عملکرد سال 1401 در خردادماه و تیرماه سال 1402 در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان سود فعالیت‌های افراد مشمول بند ل ماده 139 معاف از مالیات به ما ابراز شد.

    عدد معافیت مالیاتی نزدیک 906 میلیارد تومانی از این چهار هزار میلیارد تومانی که این عزیزان در اظهارنامه هایشان ابراز کردند، لحاظ شد.

    به گفته این مقام مسئول، در  سه سال گذشته سازمان امور مالیاتی یک درصد جامعه بالغ بر 50 درصد مودیان اشخاص حقیقی مان را که احتمالا  هنرمندان ما هم در زمره همین عزیزان قرار خواهند گرفت باتوجه به پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار داریم بدون رسیدگی ابراز آن‌ها را مورد پذیرش قرار دادیم .

    وی گفت: علاوه بر آن چهار میلیون مؤدی مالیاتی را باز هم با توجه به اطلاعاتی که در پایگاه اطلاعاتی مان وجود دارد مالیات مقطوع را برای آن‌ها تعیین کردیم، به آن‌ها اعلام کردیم و با توجه به این که این عزیزان اعداد و ارقامی که ما برای آن‌ها ابراز و اعلام کرده بودیم بدون هیچ شک و شبهه‌ای پذیرفته بودند، این مالیات مقطوع مورد پذیرش شان قرار گرفت.

    ناظر بر این که بالغ بر دو میلیون و 300 هزار نفر از این چهار میلیون نفر با توجه به همین فایل‌های اطلاعاتی و میزان معافیت قانونی، مالیات آن‌ها صفر شده، بنابراین ما اصلاً وقت نمی‌گذاریم به عنوان مثال برای آن 30 هزار نفری  که فعالیت هنری دارند، قطعاً پایگاه‌های اطلاعاتی ما با توجه به اطلاعاتی که از طریق بانک مرکزی و سایر مراجع اطلاع رسانی در جریان ماده 169 و 169 مکرر در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، یک بخشی از مؤدیان را اما مشروط  بر این که حتماً اظهارنامه مالیاتی خود را در موارد مقرر و قانونی تسلیم کنند، حتماً بدون رسیدگی ابراز آن‌ها را مورد پذیرش خودمان قرار می‌دهیم.

    سقف معافیت مالیاتی 260 میلیون تومان فعالیتهای هنری در عمکلرد مالیاتی 1401

    مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت:  در بند قاف تبصره شش قانون بودجه سال 1400 کلیه فعالین هنری را که از معافیت بند لام ماده 139 استفاده می‌کنند صرفاً تا سقف 200 میلیون تومان درآمد سالانه معاف می‌کند.

    در سال 1401  در  بند عین ماده واحده مربوطه  برای بازیگران و کسانی که اجرای صحنه کنسرت دارند و تهیه کنندگان آثار موسیقی، تا سقف 260 میلیون تومان از معافیت مالیاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و مازاد بر آن مشمول مالیات هستند.

    معافیت مالیاتی هنرمندان 4 برابر حقوق بگیران است

    مستوفی گفت: در سال 1402  سقف معافیت مالیاتی کارگران  10 میلیون تومان در ماه است. البته در سال 1401 این عدد نزدیک به هفت میلیون تومان بود.
    در قانون بودجه 1402 هم کلیه اشخاصی که در بخش هنری فعالیت می‌کنند تا سقف 480 میلیون تومان از معافیت مالیاتی می‌توانند استفاده کنند.  بر این اساس چهار برابر معافیت حقوق بگیران برای معافیت مالیاتی هنرمندان لحاظ شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی