عصر بازار

تغییر مقررات رفع تعهد ارزی با طلا

عصر اعتبار- کارشناسان می گویند با تغییر اخیر مقررات رفع تعهد ارزی با طلا، علاوه بر واقعی شدن آمار واردات طلا، تمایل صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی بیشتر شده است؛ چرا که می‌توانند طلای وارد شده را با نرخ آزاد در مرکز مبادله بفروشند.

تغییر مقررات رفع تعهد ارزی با طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، با ابلاغ ضوابط جدید بانک مرکزی، صادرکنندگانی که ملزم به رفع تعهد ارزی هستند می توانند شمش طلا وارد کنند؛ اما محل عرضه این شمش در مرکز مبادله طلا خواهد بود. انتظار می رود با این ابلاغیه، علاوه بر واقعی شدن آمار واردات طلا، تمایل صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی بیشتر شود. صادرکنندگان کالا می گویند بازگشت ارز و رفع تعهد ارزی به مشکلی برای آنها تبدیل شده است.

    مشکل پر تکرار صادرکنندگان، بازگشت ارز حاصل از صادرات یا رفع تعهد ارزی، موضوع ماده 19 مقررات صادرات و واردات که اجرای آن برای برخی از تجار مشکلاتی را به همراه داشت، به همین دلیل، دولت امکان رفع تعهد ارزی با طلا را فراهم کرد.اما خیلی زود این قانون مورد سو استفاده قرار گرفت، عده‌ای با یک شمش طلا بارها تعهد ارزی خود را رفع می‌کردند.همین موضوع منجر به تغییر مقررات در این حوزه شد، از این به بعد عرضه شمش طلا تنها از طریق مرکز مبادلات ارز و طلا امکان پذیر خواهد بود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی