عصر بازار

افزایش اعطای تسهیلات شبکه بانکی به دانش‌بنیان‌ها به ۱۴۰ همت

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: شبکه تسهیلات و اعتبارات بانکی کشور در سال ۱۴۰۱ دو برابر سال ۱۴۰۰، ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها صادر کرده است و عدد ۵۵ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید و در حوزه تسهیلات نیز رشد نسبتا قابل توجهی از ۹۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

افزایش اعطای تسهیلات شبکه بانکی به دانش‌بنیان‌ها به ۱۴۰ همت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احسان خاندوزی در رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: تلاش شده است اقتصاد کشور از متکی بودن به خام فروشی و وابسته به ذخایر معدنی به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق داده شود. در هفته گذشته که از 100 شرکت برتر حوزه صنعتی تقدیر شد، اعلام کردم بسیاری از شرکت های بزرگ کشور نه متکی به ارزش افزوده ناشی از بهره‌وری و دانش، بلکه عمدتا بر امتیاز منابع خدادادی تکیه دارند. این شرکت‌ها ناشی از دسترنج مغز افزارها و تلاش‌های علمی و صنعتی کشور نیستند.

    وی ادامه داد: من از زحمات شبکه بانکی تشکر می‌کنم که تلاش می‌کنند ریل کهنه سیاست‌های اعتباری کشور اعم از تسهیلات و سایر ابزارها را به سمت مقصد جدید هدایت کنند و در این میان چند اتفاق مبارک نیز رخ داده است.

    خاندوزی خاطر نشان کرد: بخش کوچکی از این اتفاقات این است که شبکه تسهیلات و اعتبارات بانکی کشور در سال 1401 دو برابر سال 1400، ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها صادر کرده است و عدد 55 هزار میلیارد تومان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسید و در حوزه تسهیلات نیز رشد نسبتا قابل توجهی از 90 هزار میلیارد تومان به بیش از 140 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

    وزیر اقتصاد و امور دارایی یادآور شد: این اتفاق هر چند بسیار درخور تحسین است، ولی خیلی با هدف‌گیری‌ها فاصله دارد و از مدیران عامل بانک‌ها می‌خواهم که اگر سقف بانک مرکزی به آنها اجازه دهد، بخشی از تسهیلاتی را که باید به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده به بانک‌ها اختصاص یابد، پرداخت کنند.

    خاندوزی اضافه کرد: علاوه بر آن نیاز است سایر شرکت‌های متقاضی اعتبارات، به سمت ابزارهای جدید تسهیلات هدایت شوند. این اقدامات در 50 روز باقی مانده تا پایان سال اجرایی شود و در این زمینه باید اطلاع رسانی شود.

    وی افزود: برای این منظور یا ما می‌توانیم بنشینیم تا شرکت‌ها به سمت بانک‌ها بیایند و یا یک نظام تامین مالی به استقبال شرکت‌های دانش بنیان برود؛ یعنی همان مساله ای که در روش های تامین مالی بورسی رخ داد. اگر به صورت طبیعی مسیر طی می‌شد ما نمی‌توانستیم برای یکی از شرکت‌ها در مدت یک تا دو روز 2 هزار میلیارد تومان منابع بورسی برای یک محصول دانش‌بنیان در اختیار این شرکت قرار دهیم.

    وزیر اقتصاد ادامه داد: تلاش داریم از طریق خط ویژه‌ای که برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم، این مسیر را برای این شرکت‌ها کوتاه‌تر کنیم و پیچیدگی‌های متعددی را که نظام اداری و بوروکراسی کشور در پیش پای شرکت های دانش بنیان قرار داده است، تا حد ممکن تسهیل کنیم که این شرکت‌ها از این مسیر عبور کنند تا بتوانیم نقش شایسته‌ای را ایفا کنیم.

    وی خاطر نشان کرد: به نظر ما وضع موجود تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با قابلیت‌هایی که جوانان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، فاصله زیادی دارد و بارها نیز اعلام کردم که به نظر ما اگر از انحراف منابع نگران نیستیم و اطمینان داریم که تسهیلات به تولید اصابت می‌کند و پیامد تورمی به دنبال ندارد، در سیاست کنترل تورم باید برای این بخش از تولید که انحراف ندارد، مسیر ویژه‌ای باز شود.

    خاندوزی ادامه داد: تاکنون قانون اجازه نمی‌داد که بانک‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم کنند، ولی قانون جهش تولید دانش‌بنیان به درستی این مسیر را باز کرد و ما خوشحالیم که بانک ملت و یکی از بانک‌های خصوصی در این زمینه پیشگام شدند و این تاکید را برای سایر بانک‌ها داریم که برای سال 1403 تعداد بیشتری از بانک‌ها از این ظرفیت قانونی استفاده کنند برای تامین مالی بخش‌های تولیدی.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی