عصر بازار

نشست ویژه رئیس کل بیمه مرکزی با اصحاب رسانه در دهه فجر انقلاب اسلامی:

تمامی شرکت های بیمه کشور در شرایط پایداری قرار دارند

عصر اعتبار- علی استاد هاشمی که به مناسبت ایام الله دهه فجر در جمع خبرنگاران رسانه های عمومی، اقتصادی و ویژه صنعت بیمه سخن می گفت با تبریک سالروز انقلاب اسلامی و پاسداشت فداکاری ها و جانفشانی های شهدا و همچنین تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) به تشریح آخرین فعالیت های این صنعت پرداخت و اظهار داشت: رصد عملکرد صنعت بیمه توسط رسانه های متعهد و منصف، پایه های پل ارتباطی میان ارکان حاکمیت و مردم را تقویت خواهد کرد.

تمامی شرکت های بیمه کشور در شرایط پایداری قرار دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بیمه مرکزی، رئیس کل بیمه مرکزی در این نشست که با حضور بیش از یکصدخبرنگار در حوزه های مختلف عمومی و تخصصی در ششمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی  با تاکید بر ضرورت بهینه سازی فضای ارتباطات و ایجاد تعاملات، تصریح کرد: نهاد ناظر صنعت بیمه برای ایجاد فضای امن کنشگری اجتماعی و مطالبات مردمی از نقدهای منصفانه و اطلاع رسانی شفاف رسانه ها حمایت می کند.
    وی در راستای رفع موانع و برطرف سازی مشکلات موجود، خواستار ارتباط تنگاتنگ و دو سویه میان صنعت بیمه و رسانه های کشور شد.

    *نسخ کاغذی تا پایان سال به ایستگاه آخر می رسد*

    مساله استقرار نظام هاب درمان، قریب به دو سال است که در دستور کار دستگاه های ذیربط از جمله بیمه مرکزی قرار گرفته و نهاد ناظر صنعت بیمه برای به نتیجه رسیدن این پروژه ملی، آمادگی کامل خود را اعلام می کند.
    دکتر علی استادهاشمی همکاری چند مجموعه دولتی و خصوصی را لازمه راه اندازی کامل پروژه"هاب درمان" اعلام کرد و افزود: در حقیقت وزارت بهداشت متولی بخش بهداشتی و درمانی کشور است و مسئولیت راه اندازی سامانه "دیتاس" را بر عهده دارد اما هنوز مرکز اصلی دریافت داده ها به مرحله بهره برداری نهایی نرسیده است.
    رئیس کل بیمه مرکزی با بیان تکالیف هر یک از دستگاه های مرتبط با الکترونیکی شدن نسخ پزشکی، افزود: بیمه مرکزی گام های موثری در این عرصه برداشته و در صورت همراهی سایر دستگاه ها و ایفای تکالیف قانونی خود تا پایان امسال نسخه های کاغذی جز در موارد خاص از چرخه درمانگری حذف خواهد شد.
    وی با اشاره به تعدد مراکز و دستگاه های درگیر این پروژه، یادآور شد: شورای هماهنگی بیمه ای با محوریت موضوع نسخ الکترونیکی راه اندازی شده که انشالله در تسریع و تکمیل این فرایند، خروجی های مثبتی را به دنبال خواهد داشت. 

    *ذات ماموریت صنعت بیمه، مشکل گشایی است*

    مسائل صنعت بیمه تا جایی که به خانواده این صنعت مربوط باشد در فضای تعاملی و دوستانه و همچنین رعایت حقوق بیمه گران و بیمه گذاران، حل و فصل می شود.
    دکتر علی استاد هاشمی مشکل گشایی را رسالت اصلی بیمه گران اعلام کرد و افزود: در موضوعاتی نظیر بیمه خودروهای غیرمتعارف منتظر بررسی و اعلام نظر نمایندگان مجلس هستیم و امیدواریم نتایج آن به زودی رضایت مردم را به همراه داشته باشد.
    رئیس شورای عالی بیمه با انتقاد از انتشار برخی اطلاعات ناقص و گاه نادرست از سوی برخی مسئولان صنعت بیمه، خواستا توقف این روند شد و تصریح کرد: در حال حاضر با پایش های مستمر و تاکید بر ده شاخص تعیین شده از سوی شورای عالی بیمه تمامی شرکت های بیمه گر بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می دهند و اگر اشکالی وجود داشته باشد در کمیته صیانت و کمیته های دیگر، بررسی و اعلام نظر خواهد شد.

    *کروکی برخط در حال خدمت رسانی*

    سامانه کروکی برخط که برای تسهیل ترسیم کروکی به شیوه الکترونیکی طراحی شده پس از طی مراحل نهایی و برطرف شدن مشکلات فنی و گمرکی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
    رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مذاکرات اخیر با رئیس پلیس فراجا در خصوص کیفیت اجرای کروکی آنلاین، خاطرنشان کرد: دیجیتالی شدن تمامی عملیات های بیمه گری از برنامه های بیمه مرکزی است و خوشبختانه پلیس راهور ناجا در زمینه تبادل داده ها و راه اندازی این طرح، همکاری خوبی داشته است.
    سکاندار صنعت بیمه از راه اندازی کارگروه های مشترک بین مدیران و کارشناسان دو حوزه بیمه و پلیس در این خصوص خبر داد و افزود: در کنار اجرای کروکی آنلاین، طرح های دیگری مانند تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث بر اساس رفتار رانندگان یا همان "راننده محوری" با همکاری پلیس راهور فراجا و دستگاه های ذیربط دیگر به مرحله نهایی خواهد رسید.
    وی تصریح کرد: در بیمه مرکزی زیرساخت های لازم به منظور صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی های راننده فراهم است و در صورت ارسال سوابق رانندگی دارندگان وسیله نقلیه مثل نمرات منفی و تخلفات ثبت شده از سوی نیروی انتظامی نسبت به انجام تکلیف قانونی اقدام خواهد شد.

    *مطالبات شرکت های بیمه باید با جدیت پیگیری شود*

    تقویت بنیه مالی شرکت های بیمه در گرو سرمایه گذاری مولد و اصولی شرکت های بیمه گر از محل دریافت حق بیمه هاست و به همین خاطر مساله مطالبات معوق باید با جدیت دنبال شود.
    رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این مطلب که بدهکاران بزرگ بیمه ای با قواعد سختگیرانه ای امکان دریافت بیمه نامه های مورد نیاز خود را دارند، تصریح کرد: بیمه مرکزی به عنوان یکی از ذینفعان فعالیت های بیمه گری با ابزار نظارت و پایش وضعیت توانگری مالی برای دریافت مطالبات معوق در کنار صنعت بیمه خواهد ایستاد.

    *هر گونه بهره گیری از فناوری های نوین باید در چارچوب قوانین بالادستی باشد*

    بیمه مرکزی به عنوان یک شتابدهنده در صف نخست توسعه دیجیتالی و گسترش فعالیت های الکترونیکی قرار دارد.
    رئیس شورای عالی بیمه با تاکید بر این نکته که صنعت بیمه باید هم اکنون خود را برای دوران پسامدرن و عرصه های مهمی نظیر هوش مصنوعی آماده کند، اظهار داشت: رویکرد فناورانه در جهان امروز یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت آشکار به شمار می آید.
    دکتر استادهاشمی به برخی خدمات الکترونیکی در صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: بهره گیری از ابزارهای نوین فناوری نباید با الزامات و قوانین بیمه گری منافات داشته باشد و اگر چنین امری اتفاق بیافتد بیمه مرکزی ناگزیر از ورود به مساله خواهد بود.
    وی از اراده نهاد ناظر صنعت بیمه برای ساماندهی عملکرد پلتفرم ها و کارگزاری های برخط خبر داد و گفت: بیمه مرکزی در صیانت از حقوق بیمه گذاران به هیچ عنوان کوتاهی نخواهد کرد و با هرگونه مشکلی در این زمینه برخورد می کند.
    رئیس شورای عالی بیمه از سهم هفتاددرصدی شبکه فروش در عرضه محصولات بیمه ای سخن گفت و افزود: نهادناظر برای حفظ و قوام خانواده شبکه فروش از تمامی ظرفیت های موجود اعم از تعامل با شرکت های بیمه و فراهم سازی فضای امن و شرایط مساعد کسب و کار، استفاده خواهد کرد.

    *فرهنگسازی زیرساخت توسعه صنعت بیمه*

    فرهنگسازی در حوزه محصولات و خدمات صنعت بیمه باید به صورت مویرگی در تمامی نقاط کشور جاری و ساری باشد.
    دکتر علی استاد هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، اصول صحیح فرهنگسازی بیمه ای را تشریح کرد و افزود: ترغیب مردم برای دریافت بیمه نامه های ضروری و متناسب با نیازهای آنان، گام نخست فرهنگسازی بیمه ای به حساب می آید.
    رئیس کل بیمه مرکزی دو موضوع تهیه بسته های بیمه ای متناسب با ذائقه عمومی و همچنین پرداخت صحیح و سریع خسارات را از دیگر عوامل فرهنگسازی در حوزه بیمه ارزیابی کرد و از شرکت های بیمه گر خواست تا با احصای نیازهای بیمه ای جامعه، ظرفیت های مغفول را احیا کنند.
    وی در همین راستا از طراحی چند محصول جدید از جمله  بیمه نامه کولبری توسط یکی از شرکت های بیمه گر خبر داد.
    دکتر استادهاشمی تنوع بسترهای فرهنگی را چشمگیر توصیف کرد و از شرکت های بیمه خواست در حوزه هایی نظیر زنگ بیمه، ساخت فیلم ها، سریال ها و برنامه های تبلیغی و ترویجی و نظایر آن مشارکت بیشتری داشته باشند.

    *مشکل کم بیمه گی نهادهای دولتی مرتفع می شود*

    سیاست های ابلاغی از سوی وزارت اموراقتصادی و دارایی و راهکارهای دولت، مشکلات مرتبط با کم بیمه گی دستگاه های دولتی را مرتفع خواهد کرد.
    رئیس کل بیمه مرکزی با اذعان به آفت کم بیمه گی در برخی دستگاه های دولتی در کشور تصریح کرد: متاسفانه با وجود الزام قانونی برای دریافت پوشش بیمه ای برای مراکز دولتی هنوز برخی دستگاه ها در این زمینه کوتاهی می کنند و ما کم بیمه گی را از پاشنه آشیل های اصلی مدیریت ریسک کشور اعلام می کنیم.
    وی در پایان از تاکید وزارت امور اقتصادی و دارایی به مساله ضرورت افشای اطلاعات و صورت های مالی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با این تمهیدات در آینده نزدیک مشکل کم بیمه گی دستگاه های دولتی برطرف شود.

    *اعتبارسنجی مشتریان و رتبه بندی شرکت های بیمه*
    بر اساس شاخص های تعیین شده، رتبه بندی شرکت ها می تواند بحران های احتمالی را مدیریت کند.
    رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام این خبر که هر شرکت بیمه پس از اجرای این طرح می تواند متناسب با سرمایه های خود ریسک بپذیرد، اظهار داشت: مساله انضباط مالی و جریان داشتن روح قانون در امر بیمه گری از خطوط قرمز نهاد ناظر است و در این خصوص قاطعانه رفتار خواهیم کرد.
    وی در همین زمینه به حادثه آتش سوزی در یک بیمارستان پایتخت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر میزان ریسک با شرایط استاندارد بیمه گری مطابقت نداشته باشد شرکت های بیمه می توانند از پوشش آن خودداری کنند.
    بر اساس این گزارش دکتر استادهاشمی با تبیین فرایند صدور بیمه نامه آتش سوزی، بیان داشت: بازدیدهای اولیه که پیش از صدور بیمه نامه انجام می گیرد یا ریسک مورد نظر را مطلوب ارزیابی کرده یا شدت ریسک را به قدری برآورد می کند که بیمه گر را از ادامه پوشش منع می کند.
    وی به حالت سوم، یعنی ارائه پوشش منوط به انجام برخی توصیه های ایمنی نیز اشاره کرد و افزود: بیمه گذار چنانچه در بروز حادثه مرتکب قصور شود و یا در اجرای توصیه های ارائه شده کوتاهی نماید به نسبت درجه تقصیر از خسارت قابل پرداخت آنها کاسته شد.

    و بالاخره تمامی خبرنگاران پرسش ها را مطرح کردند
    نشست سه ساعته ایام  الله دهه فجر با پاسخگویی دکتر استادهاشمی به دهها پرسش اصحاب رسانه در زمینه های عمومی، اقتصادی و تخصصی  پایان یافت.
    بر اساس این گزارش در پایان این نشست سوالاتی در خصوص تعلیق کارت سبز مطرح شد و رئیس کل در توضیح مفصلی به سوابق این پرونده اشاره کرد و گفت با تمهیدات صورت گرفته از سوی یک شرکت ایرانی و یک شرکت بلغاری، موضوع صدور بیمه نامه برای کامیون های ترانزیت، برطرف شده و هیچ راننده ای در مرزها برای دریافت بیمه نامه مشکلی ندارد.
    گفتنی است دکتر استاد هاشمی در این نشست در خصوص موضوعاتی نظیر: تاسیس صندوق شکوفایی و نوآوری صنعت بیمه، راه اندازی صندوق مستقل تکافل، بهبود فضای کسب و کار بیمه، هوشمندسازی صنعت بیمه در قالب یک مگاپروژه و مسائل روز بیمه نیز به روشنگری و طرح دیدگاه های خود پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی