عصر بازار

جلوگیری از فرار مالیاتی با هوشمندسازی

بن‌بست مالیاتی برای حساب‌های اجاره‌ای

عصر اعتبار- فراریان مالیاتی برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات اقدام به ترفندهایی از جمله استفاده از حساب‌های اجاره‌ای، درخواست کارت به کارت کردن، خراب بودن کارتخوان‌ها و سایر موارد می‌کنند که تحول و هوشمند سازی نظام مالیاتی راه این فرارهای مالیاتی را بست.

بن‌بست مالیاتی برای حساب‌های اجاره‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه اقدام به شناسایی و جلوگیری از فراریان مالیاتی کرد. در همین راستا گزارش‌ها نشانگر تحقق صددرصدی درآمدهای مالیاتی در سال 1402و تحقق دو برابری درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای مالیاتی گذشته است.

    رویکرد دولت سیزدهم تکیه بر درآمدهای مالیاتی در راستای کاهش وابستگی به نفت و تامین مالی پایدار و غیرتورمی است که در همین راستا سازمان امور مالیاتی تمرکز و فشار جدی خود را بر روی دانه درشت‌ها و سوپر میلیاردهای فراری قرار داده است بدون اینکه فشاری بر بخش تولید و فعالان اقتصادی وارد کند. در جهت حمایت از تولیدگران و صنعتگران و رونق چرخ تولید در کشور، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی 2 درصد در سال 1402 و 5واحد درصد در سال 1401 کاهش یافته است.

    اهمیت مالیات ستانی عادلانی در بودجه 1403 نیز مورد تاکید قرار گرفت بر این اساس مجموع درآمد مالیاتی را با رشد حدود 50 درصدی پیش‌بینی و تاکید بر شناسایی فراریان مالیاتی و مودیان جدید شد.

    سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم با استفاده از فناوری‌های جدید، هوش مصنوعی و ایده‌های دانش بنیان اقدام به استفاده از داده محوری کرده است و از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی افرادی که فرار مالیاتی می‌کردند، بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی کشور را محقق کرد.

    این سازمان با همکاری بانک مرکزی و سایر نهادها در راستای جلوگیری از فرارهای مالیاتی اقدام به رصد حساب‌های مشکوک در قالب تجاری و شخصی کرده است برخی‌ها برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات اقدام به استفاده از حساب‌های استیجاری کرده‌اند و یا در قالب شرکت‌های مجازی و صوری یا سوءاستفاده از موسسه‌های قرض‌الحسنه کردند که این نوع ترفندها شناسایی شده است.

    مصوبه مجلس برای شناسایی حساب های اجاره ای و مشکوک به فرار مالیاتی

    نمایندگان مجلس سال گذشته، بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه 1403 را تصویب کردند تا از این طریق اصناف و تجاری که با هدف فرار مالیاتی به جای استفاده از کارتخوان، مشتریان را مجبور به واریز پول به صورت کارت به کارت می‌کردند، را شناسایی و حساب های آنان را رصد می کند.

    طبق این قانون، در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب‌های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه، از جمع مبلغ و دفعات واریزی که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1403 توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنش‌ها و ارائه اسناد و مدارک به‌عهده صاحب حساب است. منظور از حساب غیرتجاری، حسابی است که نزد سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان حساب مرتبط با فعالیت مؤدی ثبت نشده باشد.

    طبق این مصوبه، شورای پول و اعتبار مکلف است تا پایان اردیبهشت ماه سال 1403 مشخص کند که با چه مشخصاتی، حساب‌های بانکی افراد، تجاری شناخته می‌شود. بر این اساس، مشخص می‌شود حسابی که در ماه بیش از تعداد معینی به آن از طریق کارت به کارت پول واریز می‌شود و جمع این واریزی‌ها از مبلغ معینی بیشتر باشد، طبیعتا یک حساب عادی نیست و صاحب حساب با آن در حال تجارت است و طبق قانون، باید مالیات خود را پرداخت کند.هدف این مصوبه،‌ شناسایی فرار مالیاتی و استفاده از حساب‌های فردی و اجاره‌ای به جای حساب تجاری است.

    در همین راستا سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی اقدام به شناسایی حساب‌های مشکوک کرده است. این حساب‌های از طریق بانک مرکزی به سازمان مالیاتی اعلام می‌شود و این سازمان از افراد می‌خواهد که مستندات خود را نسبت به مشاغل و تراکنش‌های مالی اعلام کنند؛ در غیر این صورت نه‌تنها مشمول مالیات می‌شوند، بلکه باید نسبت به پرداخت جرایم فرار مالیاتی نیز اقدام کنند.

    سازمان مالیاتی از مودیان در راستای تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری، از مودیان درخواست کرده است تا حساب‌های تجاری که به کارتخوان ها متصل است را به این سازمان معرفی کنند تا بر اساس میزان تراکنش‌ها در خرید و فروش، مالیات ستانی صورت گیرد.

    شناسایی حساب های مشکوک برای فرار از مالیات

    سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که دریافت تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل از بانک مرکزی باعث جلوگیری سه برابری از فرار مالیاتی با شفافیت حساب‌های بانکی مشکوک شد و در این راستا، احراز چهار هزار میلیارد تومانی مالیات از سال 99 به 31 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسید.

    طبق اعلام این سازمان، از محل مبارزه با فرار مالیاتی و معوقات در سال 1402 بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان وصول شده است به طوری که در سال 1401 نیز، 10 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد و برخوردهای قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت برای استیفای حقوق مردم همچنان ادامه دارد.

    یکی دیگر از اقدامات این سازمان، وصول 80 هزار میلیارد تومان از مالیات‌های معوقه بوده است که به وصول این رقم، مالیات سال گذشته نسبت به سال 1400 رشد سه برابری پیدا کرد و همچنین 80 هزار میلیارد تومان از مالیات‌های معوقه وصول شد.

    شناسایی 150 نفر با گردش حساب هزار میلیارد تومانی

    در همین رابطه رییس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که در کشور هر شخص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی می‌کند باید مالیات پرداخت کند.

    طبق گفته محمدهادی سبحانیان، 150 هزار نفر با گردش حساب هزار میلیارد تومانی در سال 1402 شناسایی شد.

    رییس سازمان امور مالیاتی در این باره تاکید کرده است که به طور کلی سرکشی به حساب شخصی اشخاص ممنوع است و نظام مالیاتی نیز این مسئله را رعایت می‌کند اما در خصوص حساب‌های شخصی که از آنها استفاده تجاری می‌شود؛ اشخاص باید پاسخگو باشند.

    وی گفته است که با مصوبه نمایندگان مجلس، مودیانی مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند امکان بلوکه کردن همان میزان مالیات آنها در صورت تایید نهایی میزان مالیات وجود داشته باشد که هم فعالیت اقتصادی مودی مالیاتی دچار وقفه نشود و هم اینکه بتوانیم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

    بر این اساس، در واقع این سازمان به صورت سیستمی صرفاً به همان میزان بدهی قطعی شده حساب بدهکار مالیاتی را بلوکه کرده و وصول مالیات انجام می‌دهد و همه حساب‌های بدهکار مالیاتی را مسدود نمی‌کند و روند کاغذی و اداری اسبق نیز از این مسیر اکنون حذف شده است.

    شناسایی فراریان مالیاتی و رصد حساب‌های تجاری از مهم‌ترین اقداماتی است که در سازمان امور مالیاتی با همکاری نهادهای متولی رقم خورد تا مالیات ستانی عادلانه از همه اصناف رقم بخورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی