عصر بازار

۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد

عصر اعتبار- طی دوره اول فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی شرکت های هواپیمایی، درمانی، دانشجویان، عتبات، حج و ... اختصاص داده شد.

۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی اعلام کرد: این بانک 3 میلیارد و 143 میلیون دلار ارز ، طی دوره اول فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه سال جاری برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

    کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و 854 میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ 41 هزار تومان به خود اختصاص داده است. کالاهای اساسی و دارو با 636 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ 561 میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی و 75 میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد. نرخ ارز تامینی برای کالاهای اساسی و دارو 28 هزار و 500 تومان بوده است.

    علاوه بر این، به ترتیب  551 و 101 میلیون دلار ارز برای گروه واردات در مقابل صادرات و گروه خدمات تامین شد.

    شایان ذکر است، طی سال جاری، تامین ارز صنایع در دو بازار نیما و واردات در مقابل صادرات، 2 میلیارد و 405 میلیون دلار  بوده است. سهم ارز نیمایی یک میلیارد و 854 میلیون دلار با نرخ 41 هزار تومان است و 551 میلیون دلار دیگر در بخش واردات در مقابل صادرات با نرخ توافقی تامین شده است. صنایعی که عمدتا ارز نیمایی و واردات در مقابل صادرات برای آنها تامین شده است، شامل صنایع حمل و نقل و خودرو، تجهیزات برق، معدنی، ماشین آلات و تجهیزات تولید و منسوجات و پوشاک است.

    گفتنی است، روز سوم اردیبهشت ماه 1403 در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ 43 هزار و 725 تومان، یورو با نرخ 46 هزار و 536 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 906 تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ 40 هزار و 805 تومان، یورور با نرخ 43 هزار و 429 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 111 تومان بود.

    پورسعید خلیلی