عصر بازار

رئیس مجمع جهانی اقتصاد:

رکود تورمی در انتظار اقتصادهای بزرگ است

عصر اعتبار- رئیس مجمع جهانی اقتصاد در اجلاس داووس ریاض تاکید کرد که اقتصادهای بزرگ در معرض خطر رکود تورمی هستند.

رکود تورمی در انتظار اقتصادهای بزرگ است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، «نسبت بدهی‌های جهانی به سطوحی نزدیک می‌شود که از دهه 1820 مشاهده نشده بود» این را رئیس مجمع جهانی اقتصاد در نشست دیروز ریاض بیان داشت.بورگ برند در سخنرانی روز یکشنبه در «نشست ویژه همکاری جهانی، رشد و انرژی برای توسعه» که توسط مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، عربستان سعودی برگزار شد با ارائه پیش بینی‌های خود برای اقتصاد جهانی گفت که اگر اقدامات اقتصادی صحیح اجرا نشود، جهان با یک دهه رشد پایین مواجه است.وی هشدار داد که نسبت بدهی‌های جهانی به سطوحی نزدیک می‌شود که از دهه 1820 مشاهده نشده بود و خطر رکود تورمی برای اقتصادهای پیشرفته وجود دارد.
    به عقیده کارشناسان، رکود تورمی وضعیتی است که در عین افزایش قیمتها با کاهش رشد اقتصادی همراه است. کاهش رشد اقتصادی نیز در طول زمان منجر به افزایش نرخ بیکاری خواهد شد. به زبان ساده می‌توان گفت در شرایطی که رشد اقتصادی کُند بوده و قیمت کالاها و خدمات نیز در حال افزایش است، رکود تورمی یا استگ‌فلیشن به وجود می‌آید.رئیس مجمع جهانی اقتصاد افزود: برآورد رشد جهانی در سال جاری حدود 3.2٪ است  اما آن چیزی نیست که ما به آن عادت کرده ایم – روند رشد برای چندین دهه 4 درصد بوده است. خطر کندی رشد اقتصادی مانند آنچه در دهه 1970 در برخی از اقتصادهای بزرگ شاهد بودیم وجود دارد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه حل خلاصی از دوره رشد پایین توضیح داد: ما باید به وضعیت بدهی جهانی بپردازیم اما ما نمی‌توانیم وارد جنگ تجاری شویم، همچنان باید با یکدیگر تجارت کنیم.برند گفت: تجارت تغییر خواهد کرد، زنجیره های ارزش جهانی تغییر خواهد کرد - حمایت کوتاه مدت و حمایت دوستان بیشتر خواهد شد... سپس ما باید به وضعیت بدهی جهانی بپردازیم.رئیس مجمع جهانی اقتصاد افزود: از زمان جنگ‌های ناپلئون تا کنون شاهد این نوع بدهی نبوده ایم و در حال نزدیک شدن به 100 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی در بدهی هستیم.برند به طور غیر مستقیم به موضوع جنگ تجاری آمریکا و چین (2018) اشاره کرد که پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در 6 ژوئیه 2018 بر اعمال 34 میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی و در عمل متقابل چین در قبال کالاهای آمریکایی به وجود آمد.
    روزنامه نشنال اینترست آمریکایی به تازگی آورده است با کسری 1.6 تریلیون دلاری آمریکا در سال جاری و 35 تریلیون دلاری کل بدهی و یک تریلیون دلار بهره بدهی در سال جاری اگر دلار آمریکا دیگر ارز ذخیره اولیه جهانی نباشد و ناگهان یک رقیب واقعی برای آن ظاهر شود، کل سیستم مالی آمریکا فرو خواهد پاشید؛ به ویژه با ظهور بلوک تجاری اقتصادی و مالی موسوم به «بریکس» که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو