عصر بازار

ایجاد التهاب در بازار ارز با اظهارات غیرکارشناسی

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط حساس کنونی، برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی باعث ایجاد نوسان و التهاب بیشتر در بازار ارز می‌شود.

ایجاد التهاب در بازار ارز با اظهارات غیرکارشناسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر محسن احتشام، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز در پی درگیری‌های منطقه‌ای اظهار داشت: مردم و فعالان اقتصادی به هیچ عنوان از بی ثباتی بازار ارز استقبال نمی‌کنند و همواره به دنبال ثبات و پیش بینی پذیری بازار هستند، اما برخی افراد سودجو و دلال با شیطنت و فضاسازی رسانه‌ای به‌دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند تا به اهداف شخصی خود برسند.

    وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مسئولان و متولیان کشور مثل برخی نمایندگان مجلس که اتفاقاً هیچ نقش و مسئولیتی در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور ندارند گاهاً با یک مصاحبه و اظهار نظر غیر کارشناسی و هیجانی، حرف از دلار 100 هزار تومانی زده و باعث افزایش التهاب بازار ارز می‌شوند. درحالیکه متولی اصلی سیاستگذاری پولی و ارزی و بانکی کشور، بانک مرکزی است و تنها همین نهاد می‌تواند در چنین شرایطی حرف اول و آخر را بزند و بازار را با سیاست‌های اجرایی خود کنترل و مدیریت کند.

    این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به اختیارات و استقلال بانک مرکزی گفت: هر چند رئیس کل بانک مرکزی تجربه خوب و کافی برای مدیریت بازار را دارد، اما برخی افراد غیر مسئول با اظهارات احساسی خود باعث می‌شوند بانک مرکزی در ایفای نقش مهم و تأثیرگذار خود دچار مشکل شود. معتقدم باید در این خصوص اراده کافی وجود داشته باشد تا تبدیل به قانون شود و به فضاسازی رسانه‌ای و شایعه پراکنی در بازار پایان دهد.

    احتشام به تأثیر ایجاد موج روانی و کاذب دلالان بر بازار ارز اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی بسیاری از مردم با چشمان بسته و تاثیرگرفتن از رسانه‌های معاند و دشمن به بازار ارز هجوم می‌برند و ناخواسته مشکل بزرگی را در سیستم ارزی کشور ایجاد می‌کنند. تجربه سال‌های اخیر نشان داده، تبدیل هیجانی سرمایه به دلار و طلا و سکه، ضرر و زیان فراوانی را برای مردم در بر داشته و گاهاً نتیجه یک عمر زندگی و پس انداز آنان را بر باد می‌دهد.

    این فعال حوزه صادرات کشور افزود: همچنان معتقدم با حمایت از تولید و صادرات می‌توان ارز قابل توجهی را وارد اقتصاد کشور کرد. در نتیجه دولت و بانک مرکزی می‌توانند با حمایت کافی از روند رسمی و قانونی صادرات به ارزآوری بیشتر در شرایط حساس کنونی کمک شایانی کرده و بسیاری از مشکلات را با حمایت از بخش صادرات برطرف کنند.

    پورسعید خلیلی